Vanaf dit weekend houdt de FIA de Formule 1-teams en vooral hun bolides scherp in de gaten om te voorkomen dat deze te hevig stuiteren. De mondiale autosportbond, tevens verantwoordelijk voor de veiligheid, gaat met behulp van sensoren en een nog op te stellen formule bepalen wanneer een auto te veel en/of te hard stuitert.
Marko: "Totale onzin!"
In dat geval zouden teams hun auto's hoger moeten zetten of in het ergste geval gediskwalificeerd kunnen worden als dat eerste niet helpt. Bij Red Bull lijken ze op papier te profiteren van de wijzigingen, omdat ze in tegenstelling tot Ferrari en zeker Mercedes minder last hebben van het fenomeen porpoising. Helmut Marko echoot in ieder geval de woorden van Max Verstappen. De Nederlander vond het oneerlijk. "Er zijn veel teams die het geweldig hebben gedaan om deze soort problemen niet te hebben, dus het is mogelijk om eromheen te manoeuvreren", foeterde de Red Bull-coureur. Adviseur Helmut onderschrijft dat. "Dit is complete onzin!", hekelt de Oostenrijker in gesprek met Kleine Zeitung . "Alleen omdat een team de veranderingen niet aankan, verander je het reglement niet", zucht Marko. In zijn ogen hadden de stuiterende teams zelf al de oplossing in handen: "Je kunt de auto gewoon hoger zetten. Dat is dat."
Meest gelezen