Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Helmut Marko

Red Bull hekelt harde ingrijpen FIA: "Totale onzin!"

Helmut Marko is niet te spreken over het feit dat er nieuwe regels zijn ingevoerd om het stuiteren te voorkomen. Hij vindt het oneerlijk dat door Mercedes' problemen de FIA zich genoodzaakt zag om in te grijpen.

Verstappen Marko Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB
Vanaf dit weekend houdt de FIA de Formule 1-teams en vooral hun bolides scherp in de gaten om te voorkomen dat deze te hevig stuiteren. De mondiale autosportbond, tevens verantwoordelijk voor de veiligheid, gaat met behulp van sensoren en een nog op te stellen formule bepalen wanneer een auto te veel en/of te hard stuitert.

Marko: "Totale onzin!"

In dat geval zouden teams hun auto's hoger moeten zetten of in het ergste geval gediskwalificeerd kunnen worden als dat eerste niet helpt. Bij Red Bull lijken ze op papier te profiteren van de wijzigingen, omdat ze in tegenstelling tot Ferrari en zeker Mercedes minder last hebben van het fenomeen porpoising.

Helmut Marko echoot in ieder geval de woorden van Max Verstappen. De Nederlander vond het oneerlijk. "Er zijn veel teams die het geweldig hebben gedaan om deze soort problemen niet te hebben, dus het is mogelijk om eromheen te manoeuvreren", foeterde de Red Bull-coureur.

Adviseur Helmut onderschrijft dat. "Dit is complete onzin!", hekelt de Oostenrijker in gesprek met Kleine Zeitung. "Alleen omdat een team de veranderingen niet aankan, verander je het reglement niet", zucht Marko. In zijn ogen hadden de stuiterende teams zelf al de oplossing in handen: "Je kunt de auto gewoon hoger zetten. Dat is dat."

Ook interessant:

Ontketende Verstappen heeft Ferrari-drama niet nodig

In de nieuwste RN365 F1-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op de GP van Azerbeidzjan. We bespreken onder andere Ferrari’s drama, de dominantie van Max Verstappen en de porpoising-problemen van Mercedes. Beluister de nieuwe podcast hieronder.

Formule 1 GP Canada 2022 RN365 Nieuwsdossier

66 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
RN365-podcast Direct na de zomerstop weten we of Verstappen kampioen wordt