Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Red Bull onthult oorzaak balansproblemen wagen Verstappen

Al aan het begin van het jaar kon er eigenlijk meteen een streep door de titelaspiraties van Max Verstappen. Door balansproblemen liep Red Bull meteen achter de feiten aan en moest men terug naar de tekentafel met de Red Bull RB16. Helmut Marko onthult na afloop van het seizoen waar de precieze oorzaak van de problemen lag.

In aanloop naar het 2020-seizoen was Helmut Marko duidelijk: dit jaar gaan we van Max Verstappen de jongste Formule 1-wereldkampioen ooit maken. Als eind december de balans kan worden opgemaakt, blijkt dat het Red Bull weer niet is gelukt om de Nederlander een kampioenswaardige bolide te geven. Al aan het begin van het seizoen konden de titelaspiraties eigenlijk al in de ijskast, al bleef Marko nog lang geloven in mogelijk succes voor Verstappen. Aan het einde van het jaar is hij duidelijk en legt hij de vinger op de zere plek. "We halen ze (de concurrentie, red.) altijd te laat bij", verzucht hij. De laatste jaren wist Red Bull vooral in de tweede seizoenshelft, ongeveer vanaf het begin van de zomer, de grote concurrent Mercedes (en tot dit jaar Ferrari) bij te halen." Overwinningen in Maleisië, Oostenrijk, Mexico, Brazilië en dit jaar Abu Dhabi waren voor Max Verstappen het gevolg, maar in het voorjaar wist de Nederlander geen aanspraak te maken op de overwinning. Ook dit jaar was dat het geval, erkent Marko. Balansproblemen nekten Verstappen en Albon in hun jacht op succes. In gesprek met Auto, Motor und Sport , onthult de Red Bull-adviseur waar het probleem lag. Het euvel zat namelijk in de voorvleugel van Red Bull waarmee ze het seizoen begonnen. "Die voorvleugel bepaalt hoe de aerodynamica in zijn geheel werkt en interacteert", legt Marko uit. "De vleugel had last van 'overtrek'", verklaart hij. Daardoor kon de luchtstroom het profiel van de vleugel niet meer volgen. Het duurde even voordat het probleem onder controle was. Vanaf de Grand Prix van Toscane, na acht races dus, had Red Bull eindelijk het lek boven, zo vertelt Marko. "Op Mugello hadden we alles onder controle. Vervolgens hebben ook veranderingen aan de achterkant van de bolide een verschil gemaakt. Het verbeteringen volgden elkaar daarna op, waarvan de ene voor meer verschil zorgde dan de andere", aldus de Red Bull-adviseur. Hoe kon het toch zo ver komen? De verouderde windtunnel was blijkbaar de oorzaak van de verkeerde voorvleugel. "De onregelmatigheden kwamen door onze windtunnel. Het model daarvan is verouderd en die had de verkeerde informatie doorgegeven over de bredere wagen. Dit hebben we ontdekt en de fout is inmiddels grotendeels verholpen", zo sluit hij af. Max Verstappens dominante zege bezorgde Mercedes serieus hoofdpijn. Wat betekent dit voor 2021? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwe RacingNews365-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal