Achter de schermen bij Red Bull is Adrian Newey een van de onmisbare kopstukken. Alle winnende bolides van de Oostenrijkse renstal zijn ontworpen door de Chief Technical Officer van het team: de kampioenschapswagens van Sebastian Vettel en natuurlijk de RB16B en de RB18 waarmee Max Verstappen zijn titels won. Het meesterbrein van Red Bull doet dit natuurlijk niet alleen en legt in gesprek met The Race uit dat de samenwerking met Verstappen en Sergio Perez heel belangrijk is. Feedback van de coureurs maakt uiteindelijk veel verschil. Hoe dat gaat bij Verstappen? Heel goed, zo legt Newey uit. "Wat geweldig is aan Max is dat je altijd precies weet wat je kan doen met de auto." "Zijn feedback is goed, hij weet wat de banden doen en ook hoe je ze moet managen", looft de Red Bull-ontwerper, die ook ingaat op de kwaliteiten van Verstappen tijdens het racen. "Ik vind dat zijn 'wilde' reputatie niet terecht is." Hierbij wijst Newey naar eerdere incidenten tussen Verstappen en Lewis Hamilton. "Wat Max in Brazilië vorig jaar deed was misschien een beetje gemeen. Saoedi-Arabië was dom, maar ik denk dat hij gefrustreerd was door Lewis die hem niet inhaalde. Toch had hij geen brake-test mogen doen." "Maar Silverstone, dat was voor mij een duidelijke professionele fout", zegt hij, doelend op de tik die Hamilton uitdeelde aan de bolide van Verstappen in de GP van Groot-Brittannië 2021. "Blijkbaar heeft men een kortetermijngeheugen. Ze oordelen over een individu en het is tijd dat we daar mee ophouden. Verstappen is heel fijn om mee te werken, heel open. Je vraagt hem dingen te doen en hij probeert het."
Andere F1-grootheden
Newey heeft in het verleden met genoeg Formule 1-grootheden mogen werken, waaronder Sebastian Vettel, Mika Hakkinen en Kimi Raikkonen. De Britse topontwerper vergelijkt de wereldkampioenen met Verstappen. "Sebastian was heel, heel gedetailleerd in zijn analyses na een sessie. De debriefs konden lang doorgaan." "Seb blijft soms tot laat in de avond om door de on-boards en de data heen te gaan en hierover met zijn engineer te praten. Dat werkte voor hem, het is zeker geen kritiek. Max is niet zo extreem, maar zit hiermee wat meer in het midden." "Bij de Finnen, Mika en Kimi, was de debrief zo'n vijf woorden en daarna zag je ze niet meer. Vooral met Mika heb ik close samengewerkt en met Kimi iets minder. Als je hun taal eenmaal begrijpt, dan gaat het beter. Ze beschrijven het heel anders dan een typische Britse coureur." "Helemaal aan de andere kant van het spectrum heb je coureurs die eindeloos praten over een ronde. Als je bij bocht 17 bent aangekomen, dan ben je alweer kwijt wat er in bocht 2 is gebeurd. Of je bent in slaap gevallen." Verstappen is volgens Newey nog het best te vergelijken met zijn voormalige teamgenoot Daniel Ricciardo. "Ze zijn best hetzelfde met de feedback en hoe ze de debriefs aanpakken. Ze zijn goed, want ze concentreren zich op de dingen die we moeten weten. Ze blijven graag zitten om het een en ander uit te leggen als je vragen hebt. Heel makkelijk om mee te werken!"
Meest gelezen