Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull-teambaas verklaart opvallende strategie Verstappen

Max Verstappen startte de Grand Prix van Azerbeidzjan op harde banden. Teambaas Laurent Mekies legt uit waarom.

Verstappen Baku race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Bij de start van de Grand Prix van Azerbeidzjan ontstond een opvallend beeld. Polesitter Max Verstappen koos er namelijk voor om op de harde banden te starten, terwijl zijn naaste belagers de mediums onder de auto schroefden. In principe is het gebruikelijk dat de top van het veld op de iets zachtere compound begint, maar Verstappen had duidelijk een ander plan.

Het bleek een succesvolle strategie. Verstappen stoof onbedreigd naar de zege en stond daarmee voor de tweede keer op rij op het hoogste treetje van het podium. Red Bull-teambaas Laurent Mekies legt uit waarom een daadkrachtige Verstappen voor de harde band koos.

"We hebben naar de zes rode vlaggen in de kwalificatie gekeken", vertelt Mekies tegenover onder meer RacingNews365. "Er zijn in Baku ook vaak heel veel safety cars. Max had heel duidelijk voor ogen dat het een race zou worden waarin je eigenlijk alleen maar op een safety car wacht. Je probeert zo lang mogelijk door te rijden tot de safety car komt."

Safety car

Mekies legt uit dat je zo een vervelende situatie voorkomt. "Anders krijgt iemand een goedkope pitstop, en jij niet. In zekere zin was Monza een beetje vergelijkbaar. Daar probeerden we ook de stint te verlengen, maar op een gegeven moment moesten we wel naar binnen omdat de banden erdoorheen waren. Toen waren we een paar ronden kwetsbaar voor een safety car."

Uiteindelijk hakte Verstappen zelf de knoop door. "Max heeft er erg op aangedrongen. Je wordt er alleen niet voor niets voor beloond. Het levert je niets op bij de start, en het brengt risico’s met zich mee in andere delen van de race."

"Als er bijvoorbeeld al in ronde tien een safety car komt, dan is dat helemaal niet handig. Maar hij had het heel helder in zijn hoofd: hij wilde de snelheid van de auto maximaal benutten en met de harde band aan de horizon verdwijnen. Dat heeft hij precies zo uitgevoerd", sluit Mekies af.

Ook interessant:

Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.

Praat mee!

x
Breaking Red Bull bevestigt vertrek Horner