Het budgetplafond in de Formule 1 is een waar hoofdpijndossier voor een aantal teams. Vooral de topteams hebben last van de wereldwijd stijgende inflatie, maar volgens Red Bull-teambaas Christian Horner wordt het ook een probleem voor de kleinere teams als de F1 niet ingrijpt. Bovendien moet meer geld ophoesten voor niemand een probleem zijn. In gesprek met onder andere RacingNews365 uit hij zijn grote zorgen. "Het probleem met de onzekerheid van het budgetplafond en de inflatie die we zien... het zijn alleen onderdelen en mensen wat de grootste kosten zijn. Ik denk dat het een catastrofe voor de gehele Formule 1 is als de mensen hiervan het slachtoffer worden, voor iets dat buiten hun controle ligt." "Er is een moreel probleem waar we mee moeten dealen. Ik weet dat de FIA er met Liberty (Media, eigenaar van de F1, red.) naar kijkt, want niemand had dit kunnen verwachten. Misschien ben ik de enige die hier veel over praat, maar onze problemen zijn nog niet het grootst op dit vlak. Ik bedoel maar, bij Mercedes zijn er meer werknemers en hogere salarissen binnen de groep."
Horner: 'Ook een gevaar voor middenveldteams'
Naast Mercedes en Ferrari ziet Horner een probleem voor de kleinere teams. "Als je het hoort van de teams in het middenveld, dan gaan zij ook boven het budgetplafond uitkomen. Zij pleitten eerst voor een verlaging. Dit laat wel zien dat het niet om ontwikkeling gaat, wat de grootste contributie is aan de kosten." "Het zijn de kosten om te gaan racen, met de vracht, met energiekosten en met de vraag naar onderdelen." Wereldwijd zijn de kosten de laatste maanden explosief gestegen, wat voor het wereldwijde vervoer van het F1-circus een groot probleem kan worden, zo legde RacingNews365 eerder al uit.
'Kleine Formule 1-teams krijgen ook genoeg prijzengeld'
Het is volgens Red Bull storend dat de straffen bij het overtreden van het budgetplafond ver uiteenlopen. "Als je het plafond met 5% overtreedt, dan liggen de straffen ergens tussen een tik op de vingers en diskwalificatie", aldus Horner. "Je weet niet hoe je er dan voor staat. Ik denk dat we hier gewoon ons gezonde verstand moeten gebruiken. De situatie kan een stuk erger worden." Bovendien is er volgens de Britse teambaas meer dan genoeg geld in de Formule 1-wereld. "We zien de omzet steeds maar stijgen met de nieuwe deals van de F1. Zelfs het allerlaatste team in het constructeurskampioenschap kan meer dan 50% van haar kosten betalen door de inkomsten binnen de sport. Dus ja, de omzet is nog nooit zo hoog geweest: het is geen cashprobleem. Het probleem is gerelateerd aan de boekhouding."
Meest gelezen