Red Bull wil heel graag dat de ontwikkeling van de motoren wordt bevroren in aanloop naar 2022, zodat het team de Honda-motor kan overnemen na 2021 en zelf kan onderhouden zonder deze door te hoeven ontwikkelen. De Japanners hebben immers aangegeven de sport te zullen verlaten na het volgende seizoen. Niet alle collega motorleveranciers waren het daar in eerste instantie echter mee eens. Vooral Ferrari en Renault waren pertinent tegen het idee van de bevriezing der ontwikkeling, maar volgens Helmut Marko gaan de onderhandelingen momenteel de goede kant op, zo vertelt hij tegenover de Kronen Zeitung . "Er is nog niks officieel", benadrukt hij. "Maar er wordt momenteel druk onderhandeld en het lijkt erop dat er een compromis kan worden gesloten", legt de Red Bull-adviseur uit. Volgens Marko sturen Ferrari en Renault er als compromis op aan om de bevriezing van de ontwikkeling niet aan het einde van 2021, maar aan het begin van 2022 in te voeren. Zo zouden de teams nog een laatste nieuwe motor in kunnen voeren aan het begin van dat seizoen. Of Honda dan ook nog een laatste update kan doen, is niet duidelijk. "Er zit in ieder geval beweging in", is Marko positief gestemd. "Ik ga er van uit dat het de goede kant op gaat", aldus de Oostenrijker, die na de Turkse GP op het vliegtuig naar Japan stapt voor overleg met Honda. Voor Red Bull is 2020 een verloren jaar gebleken. Kan het team samen met Max Verstappen in 2021 het tij keren? Dit en meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen.
Meest gelezen