Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Logan Sargeant

Sargeant mist mogelijk ook Formule 1 GP van Japan

Wat een pech voor Logan Sargeant. Na een crash van Alex Albon moest hij zijn auto afstaan en de GP van Australië uitzitten. De reden: Williams heeft geen reservechassis. Het is nog maar de vraag of hij over twee weken in Japan wel in actie kan komen. Zijn teambaas heeft goede hoop, maar toch bestaat de kans dat de Amerikaan weer aan de zijlijn staat.

Sargeant Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het zal je maar gebeuren: je maakt geen enkele fout en ziet je teamgenoot zijn auto afschrijven, om vervolgens jouw auto af te moeten staan aan die teamgenoot, omdat er geen reservechassis aanwezig is. Het overkwam Logan Sargeant deze zaterdag, nadat Alex Albon op vrijdag zijn Williams-bolide had afgeschreven.

Het Britse team had geen reservechassis klaarstaan, en dus moest teambaas James Vowles een verschrikkelijke keuze maken: Albon rijdt, Sargeant niet, want eerstgenoemde is op dit moment nu eenmaal de beste coureur en als hij in actie komt, is de kans op punten het grootst. In gesprek met onder meer RacingNews365 zoomt de teambaas in op de kwestie. Hoe kan het toch zo zijn dat er geen derde chassis beschikbaar is?

"Toen ik vorig jaar bij het team kwam, was het plan om drie chassis te hebben aan de start van het seizoen. Vervolgens hebben we veel dingen veranderd in de organisatie, waarbij we bepaalde elementen fundamenteel hebben veranderd. We hebben beperkte middelen en onze structuur was inefficiënt, waardoor er problemen optraden tijdens die transformatie. Die problemen zorgden ervoor dat het derde chassis steeds verder werd vertraagd."

"Iets waar we zeer transparant over zijn, is dat we heel, heel laat waren met de ontwikkeling van onze bolides. We hebben alles tot de absolute limiet gepusht. Het gevolg is dat we geen reservechassis hebben. De bedoeling was om er hier in Australië een klaar te hebben, maar we liepen opnieuw tegen vertragingen aan."

Verandering kost tijd

Vowles kwam vorig jaar bij het team en wil veel veranderen. Dat kost tijd en geld en mede daardoor is Sargeant er nu de dupe van. "Als we terug naar de oorzaak van het probleem gaan, dan is dat het feit dat we significante veranderingen hebben doorgevoerd aan onze processen en hoe we een chassis maken. Er zitten bijna tien keer zoveel onderdelen aan ons chassis dan vorig jaar. Die mate van complexiteit tilt een organisatie naar een heel ander niveau."

Dat er geen chassis beschikbaar is, is niet opzettelijk, benadrukt de teambaas van het team uit Grove. "Geen enkel team heeft met opzet geen reservechassis. Dat plan je niet zo. Het is simpelweg onacceptabel om slechts één auto op de baan te hebben. Het komt omdat we achter lopen, op elk vlak. Terwijl we bepaalde processen transformeren, raak je op een ander vlak op achterstand. In dit geval ging het om het derde chassis."

"We hebben verschillende updates gepland, maar ik ga nu alle manuren inzetten om ervoor te zorgen dat het chassis wordt opgelapt, zonder dat we het momentum qua updates verliezen. We gaan alles geven, dat staat buiten kijf."

Geen 100% zekerheid

Het derde chassis zal voorlopig niet klaar zijn, maar Williams gaat het beschadigde chassis oplappen, zodat het in Japan over twee weken gebruikt kan worden. Althans, als het lukt. Vowles kan nog geen 100% zekerheid geven, maar heeft wel goede hoop dat het Williams gaat lukken.

"Het team is vrijdagnacht al op briljante wijze bezig geweest om een planning te maken en te bepalen hoe we het kapotte chassis op zo'n korte termijn gaan oplappen. Dat moet lukken, maar het reservechassis zal niet klaar zijn voor de GP van Japan. Je hebt beperkte middelen en die moeten we nu besteden aan het oplappen van het chassis en het zorgen voor genoeg reserve-onderdelen."

De tijd dringt. "Op maandag zal het chassis al rond 2 uur in de ochtend aankomen in Groot-Brittannië, dus op maandag kunnen we al meteen aan de slag met de reparatie", aldus de Brit. "Totdat men in de fabriek het chassis in persoon ziet, is het lastig om te beoordelen of alles gaat lukken. Zij moeten het chassis grondig inspecteren en kunnen niet alleen oordelen aan de hand van de foto's die we opsturen en de tests die we hier op het circuit uitvoeren. Ze moeten hun tanden erin vast zetten en pas dan kan er een definitief plan opgesteld worden."

"Wat ik nu kan zeggen, is dat het op het eerste oog zeker mogelijk lijkt. Ik heb al eens chassis in een ergere staat gezien. Om 100% zekerheid te geven is lastig. Als een man van de data zou ik niet zeggen 100%, maar wel durf ik te zeggen dat de kans groot is dat het goed komt."

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China