De GP van Brazilië liep uit tot een drama voor de Scuderia. Lewis Hamilton kwam al vroeg in contact met Franco Colapinto, waardoor hij flinke schade aan de vloer opliep en uiteindelijk zijn auto in de garage parkeerde. Charles Leclerc werd op zijn beurt uit de race gekegeld nadat Oscar Piastri en Kimi Antonelli contact met elkaar maakten.
Hamilton liep na afloop weten dat hij 'al een tijdje in een nachtmerrie leeft'. Stevige woorden van de zevenvoudig wereldkampioen. En die uitspraak leek ook niet helemaal goed te vallen bij het bestuur, want een dag later klapte Ferrari-voorzitter John Elkann uit de school. Hij liet weten dat de coureurs 'minder moeten praten en meer moeten focussen op presteren'.
Al snel volgden er reacties op de uitspraak van Elkann. Veel fans en experts vonden het bizar dat de voorzitter zulke dingen over zijn coureurs zegt, terwijl het team al jaren niet succesvol is geweest. Ralf Schumacher kijkt op zijn beurt net iets anders naar de situatie. Volgens de Duitser heeft Elkann wel een punt, zo laat hij weten in de Backstage Boxengasse-podcast.
"Nou ja, we hebben dit onderwerp al een paar keer aangehaald wat betreft Ferrari, en ook met Lewis dit jaar. Soms komt wat de coureurs zeggen wel heel agressief over. Dan is er een emotioneel moment, bijvoorbeeld een straf en dan denkt een coureur: 'Waarom krijg ik nu een straf? Wat is dit voor onzin?'"
"We hebben ook wel eens coureurs horen schelden over de boordradio enzovoorts. In zeker mate kan je dat als team toestaan, maar naar mijn mening ging het deze keer echt te ver."
Meer respect voor de mensen die hard werken
Schumacher vergelijkt vervolgens de hogere heren van Ferrari met kopstukken van andere teams uit het verleden: "Types als Eddie Jordan en Frank Williams hadden dit nooit door de vingers gezien. Patrick Head zou tijdens de race nog op de boordradio zijn gekomen om terug te schreeuwen, en terecht ook."
Volgens de voormalig racewinnaar moeten Hamilton en Leclerc sowieso opletten met wat ze zeggen, zeker vanwege hun bevoorrechte posities: "Jongens, hou je in. Ze hebben een verantwoordelijkheid tegenover het team. Het zijn geen kinderen meer, Hamilton zeker niet, en Leclerc kan hopelijk ook al voor zichzelf denken. Neem even de tijd en denk erover na. Je moet als team samen achter elkaar staan."
"Dus als ik als coureurs kritiek heb op wat John Elkann doet, dan moet ik eerst naar mezelf kijken en denken: 'Mensen, ik had op de boordradio misschien mijn mond moeten houden'. Dit soort dingen vind ik altijd erg belangrijk. Je mag best wel een keer wat zeggen, maar bedenk je wel dat iedereen kan meeluisteren."
"En dat geldt vooral ook voor de mensen die écht hard werken, zoals de engineers. Die hebben bijna geen rustmomenten en moeten na ieder raceweekend weer direct naar kantoor toe, terwijl de coureurs een dag of drie ergens op een eiland zitten om bij te komen van hun jetlag. Dat mag je niet vergeten. Daarom is discipline op de radio, en wat meer respect en dankbaarheid naar het team, enorm belangrijk."
Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!