Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mick Schumacher

Schumacher grijpt Alpine-kans met beide handen aan: "Maakt me een betere coureur"

Mick Schumacher keert het liefst zo snel mogelijk terug in de Formule 1, maar tot het wellicht zover is, bivakkeert hij bij Alpine in het World Endurance Championship. RacingNews365 sprak met de Duitser over wat hij zelf steevast typeert als 'plan B'.

Alpine WEC Brazil
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Alpine Racing

Begin in gesprek met Mick Schumacher over hoe mooi het World Endurance Championship vandaag de dag is en hij zal dat als Alpine-endurancecoureur ruimhartig beamen. Maar je weet ook dat daar direct een 'maar' op volgt. 

"Het is een goed kampioenschap, zeker weten een goed 'plan B'", zo doet Schumacher zijn verhaal in een exclusief interview met RacingNews365. "Het is een goed alternatief voor als je geen opties hebt in de Formule 1. Het is nooit een geheim geweest dat het mijn doel is om weer terug te keren in de Formule 1. Dat is waar ik aan werk en waar ik naartoe werk. Maar het is goed om een vinger aan de pols te houden en racefit te blijven en dat is wat ik hier (bij Alpine, red.) doe."

Schumacher toont zich bij vlagen zeer snel in de fraaie Alpine A424, maar echt goede resultaten bleven tot nu toe uit in het debuutjaar van Alpine in de Hypercar-klasse. Hoe bevalt het Franse racebestaan hem verder? "So far, so good. Qua resultaten is er helaas nog weinig om over naar huis te schrijven. We hebben steeds wel goede snelheid laten zien, maar op een bepaalde manier hebben we dat nooit om weten te zetten in een goed resultaat."

"Soms hadden we daarbij te maken met pech, zoals in Qatar met de rode vlag of in Spa en Imola door een contact. In Le Mans, de grote race, kregen we helaas te maken met een dubbele DNF (door motorproblemen, red.). Het was een listige start van het seizoen, maar we hopen het tij te keren."

Enduranceracen is een nieuwe discipline voor Schumacher. Vaak hoor je van rookies - "Zo ben ik al lang niet meer genoemd", klinkt het gewiekst - dat het lastig is om je een weg te banen door het verkeer. Schumacher hinkt op twee gedachten.

"In zekere zin komt het heel natuurlijk, omdat je altijd bezig bent geweest met inhalen. Wat lastiger is, is om ze goed op te lijnen. Soms moet je een bepaalde bocht opofferen om de achterblijvers op een geschikter moment in te halen. Het lukt me in dat opzicht steeds beter om in te spelen op wat de coureurs voor me van plan zijn, zodat ik zo min mogelijk tijd verlies."

			© XPBimages
	© XPBimages

Schumacher een aanvulling

Schumacher is dan wel nieuw in het kampioenschap, maar hij neemt natuurlijk een schat aan ervaring mee vanuit de Formule 1, de topklasse waarin teamgenoten Nicolas Lapierre en Matthieu Vaxiviere nooit actief zijn geweest. Beide heren hebben echter wél veel WEC-kilometers 'in de benen'. Zodoende spreekt Schumacher dan ook van een ideale mix aan coureurs.

"Ik kan ontzettend veel leren van hoe zij bepaalde dingen benaderen die heel specifiek zijn voor enduranceracen. Daar pluk ik echt de vruchten van, want alles wat ik van hen kan leren, maakt mij tot een completere en misschien ook snellere coureur en bezorgt mij misschien een voordeel over een coureur die die ervaring niet heeft."

Andersom kan hij vanwege zijn verleden de formatie ook verder helpen: "Veel van de tools die hier gebruikt worden, zijn gelijk aan die in de Formule 1. Ik denk dat het ook in mijn voordeel spreekt dat ik in het verleden gereden heb met auto's met heel veel downforce en vermogen. Dat maakt het makkelijker om je aan te passen aan een auto die wellicht net wat langzamer, zwaarder en daardoor wat luier is."

"Dat betekent dat, als de auto misschien té lui is, ik het team kan pushen door bijvoorbeeld aan te geven: 'het is nu even minder belangrijk om snel te zijn over de hobbels, maar juist belangrijker om sneller te zijn in de bochten'. We hebben allemaal een eigen benadering en ik denk dat die ervaring vanuit verschillende achtergronden zorgt voor een heel goed pakket."

Dat 'pakket' werd in het weekend van 14 juli tiende in de WEC-race op Interlagos, goed voor 1 WK-punt. De volgende afspraak staat gepland voor het weekend van 1 september en wordt verreden op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië