Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Schumacher: "Red Bull neemt een risico, maar pakt dat risico goed aan"

Red Bull gaat in de komende jaren zelf de motoren ontwikkelen nu Honda de Formule 1 gaat verlaten. Het team van Max Verstappen en Sergio Perez liet al enkele mensen van Mercedes overstappen naar de motorendivisie van Red Bull. Voormalig F1-coureur Ralf Schumacher gelooft dan ook niet Red Bull zich zorgen moet maken over de motorperformance in de komende jaren, zeker niet als een nieuwe motorleverancier steun zal bieden.

Honda kondigde in 2020 al aan dat men aan het einde van het 2021 de Formule 1 zou gaan verlaten. Na de beslissing van de Japanners besloot Red Bull het heft in eigen handen te nemen en kondigde men aan zelf de motoren te gaan bouwen, met de kennis van enkele werknemers die nu nog voor Honda werken. Ook haalde het Britse team al enkele werknemers van Mercedes binnen. Een slimme beslissing volgens voormalig F1-coureur Ralf Schumacher. "Red Bull heeft al enkele slimme mensen binnen het team aanwezig die weten hoe ze motorafdeling moeten runnen en daarnaast heeft men ook nog eens wat mensen van Mercedes binnen weten te halen", begint Ralf Schumacher zijn verhaal in een exclusief interview met RacingNews365 . "Het is in de Formule 1 nodig om de juiste mensen op de juiste positie te hebben. Bij Red Bull heeft men dat bijvoorbeeld goed voor elkaar en daarom zal het ook goed komen met hun motorenproject. Ze nemen een risico, dat zeker, maar ze pakken het risico op de juiste manier aan", aldus Schumacher die erop het TT-circuit van Assen zeer ontspannen bij zit. De Duitser kwam zelf uit voor Toyota in de Formule 1, waar hij zag dat geld het verschil niet maakt in de Formule 1. "Bij Toyota was geld het laatste probleem in mijn jaren bij het team, dat was er namelijk meer dan genoeg. Het was de politiek dat het probleem werd en de methode waarmee werd gewerkt. Er was namelijk geen vertrouwen vanuit de Japanners in het Europese gedeelte van het team, toen we niet direct goede resultaten boekten. Daardoor ontstond er een politiek spel tussen de twee partijen, waarbij de Japanners het voortouw namen. Zij werkten met een methode waarbij het product op één stond en het individu op twee. Dat hield in dat werknemers constant werden verplaatst van de ene naar de afdeling." "Als in een rotatiesysteem werden de afdelingen met elkaar afgewisseld en dat was niet de juiste strategie. Daardoor ging er veel geld verloren en werd de beslissing door Toyota genomen om een punt te zetten achter de Formule 1-plannen. Een keuze die ik overigens helemaal begreep toen. Als je veel geld investeert, wil je er namelijk ook wat voor terugzien en dat kwam er niet." Ondank dat het Toyota-verhaal laat zien dat het niet makkelijk is om als team zowel de motor als het chassis te bouwen, gelooft Schumacher niet dat er bij Red Bull iets mis zal gaan in de komende jaren. "Zoals gezegd denk ik dat Red Bull de motorendivisie al sterk heeft opgebouwd, door te werken met mensen die zich al bewezen hebben. Dat komt het team alleen maar ten goede. Daarnaast denk ik echter dat Red Bull snel steun zal krijgen van een andere motorleverancier", aldus Schumacher die alleen instemmend wil knikken als hem gevraagd wordt of dit mogelijk om Volkswagen gaat. "Het is duidelijk dat de motoren vanaf 2025 nog schoner zullen worden en daarom zullen er in de komende jaren ook andere motorenleveranciers willen instappen. Ook een partij als Ineos (deel eigenaar van het Mercedes F1-team) is al bezig met de ontwikkeling van een nieuwe brandstof en hoopt marktleider te worden op dat gebied. Het is door de wijziging van die brandstof dat ik denk dat ook Red Bull snel steun zal krijgen van een motorleverancier."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi