Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 2022

Silly season is begonnen: De Vries en Piastri worden genoemd als F1-debutanten

Nu Sebastian Vettel heeft aangekondigd na 2022 te stoppen in de Formule 1 is de rijderscarrousel gaan draaien. In 2023 kunnen er nieuwe namen op de grid verschijnen, waaronder Nyck de Vries en Oscar Piastri.

De Vries
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Sebastian Vettel heeft op donderdag voor de Grand Prix van Hongarije aangekondigd om na dit seizoen te stoppen als F1-coureur. Dat betekent dat er in ieder geval al één plaats vrijkomt op de grid van 2023. Met een beschikbaar stoeltje bij Aston Martin is het balletje van de coureursmarkt echter gaan rollen.

Red Bull, Mercedes en Ferrari hebben het coureursduo voor komend F1-seizoen al voor elkaar (tenzij Lewis Hamilton toch ineens besluit te stoppen). Bij het middenveld wordt het echter interessant. Hier kunnen we komend seizoen een aantal nieuwe - of oude bekende - namen gaan zien. RacingNews365 sprak met verschillende bronnen binnen de paddock en geeft een update over het laatste nieuws op de coureursmarkt.

De Vries en Piastri en hun kansen in de F1

Het is geen geheim dat Alpine graag toptalent Oscar Piastri op de grid wil krijgen in 2023. Er is bij de Franse renstal echter vrijwel zeker geen plek voor de Formule 2-kampioen. Esteban Ocon ligt al vast voor komend jaar en ook de onderhandelingen met Fernando Alonso zijn zo goed als afgerond. Mogelijk dat de tweevoudig wereldkampioen nog een 'moneygame' kan spelen door het vrijkomende Aston Martin-stoeltje, maar een overstap lijkt niet voor de hand liggend.

RacingNews365 heeft vernomen dat Piastri in eerste instantie bezig was met een deal bij Williams, waar hij Nicholas Latifi zou gaan vervangen. Latifi presteert tegenvallend, maar neemt wel een flinke zak geld mee. Dit zou ook nog zijn redding kunnen zijn, al lijkt een exit van de Canadees steeds aannemelijker. De gesprekken tussen Williams en Piastri kregen naar verluidt echter een andere wending.

McLaren toonde ondertussen namelijk ook interesse in Piastri. De Australiër is test- en reservecoureur voor onder andere McLaren, waardoor de Britse renstal zijn data en telemetrie kan bekijken en vergelijken. De interesse van het team zou aantrekkelijker zijn dan een deal met Williams: Piastri kan mogelijk Daniel Ricciardo vervangen, die op zijn beurt naar Aston Martin vertrekt of zijn plaats in de Formule 1 verliest.

Hier wordt het interessant voor Nyck de Vries. Tijdens de GP van Monaco dit jaar ging de race om het Williams-stoeltje nog tussen de Nederlander en Piastri. Het team heeft naar verluidt het stoeltje van Latifi aangeboden aan de Alpine-junior. Hij zou hiermee al na de Britse Grand Prix of uiterlijk in 2023 debuteren in de F1. Uiteindelijk ging dit niet door toen ook McLaren met een optie kwam voor Piastri.

Mercedes aan het lobbyen voor De Vries

De Vries heeft een ander belangrijk voordeel nu Piastri weg is gevallen in de race voor het Williams-stoeltje en dat is Mercedes. De Nederlander rijdt nu in de Formule E en heeft nauwe banden met het Formule 1-team als test- en reservecoureur. Mercedes is naar verluidt aan het lobbyen om De Vries in het stoeltje van Latifi te krijgen. Ook niet geheel onbelangrijk: Williams is een klantenteam van Mercedes.

Het balletje is natuurlijk gaan rollen doordat Vettel stopt, wat betekent dat er een stoeltje vrijkomt naast (hoogstwaarschijnlijk) Lance Stroll bij Aston Martin. Binnen de paddock wordt Mick Schumacher genoemd als mogelijke vervanger van de viervoudig wereldkampioen, al lijkt ook Ricciardo nog kans te maken op het stoeltje.

Mocht Schumacher vertrekken bij Haas, dan komt er naast Kevin Magnussen (die al een contract heeft voor volgend jaar) een plaats vrij. Hierdoor lijkt Antonio Giovinazzi weer terug te kunnen keren naar de Formule 1. Een andere optie is Pietro Fittipaldi, maar dan zal de Braziliaan een flinke zak geld mee moeten nemen. Tot op heden overtuigde hij tijdens zijn spaarzame optredens in de F1 niet.

Wat gebeurt er bij AlphaTauri en Alfa Romeo?

Bij AlphaTauri ligt Pierre Gasly in ieder geval vast voor 2023. Ook Yuki Tsunoda lijkt 90% zeker te kunnen blijven, door de banden tussen Honda en Red Bull. Bij het zusterteam van de Oostenrijkse renstal verandert er dus zeer waarschijnlijk niets qua line-up.

Valtteri Bottas ligt al vast bij Alfa Romeo en teambaas Frederic Vasseur heeft een optie op een contractverlenging van Guanyu Zhou. Hier heeft hij echter geen haast bij, het team kijkt daarbij naar de progressie van de Chinese coureur.

Mogelijke line-up coureurs per F1-team in 2023

Team Coureur 1 Coureur 2
Red Bull Max Verstappen Sergio Perez
Mercedes Lewis Hamilton* George Russell
Ferrari Charles Leclerc Carlos Sainz
McLaren Lando Norris Daniel Ricciardo / Oscar Piastri
Alpine Fernando Alonso Esteban Ocon
AlphaTauri Pierre Gasly Yuki Tsunoda
Aston Martin Lance Stroll Mick Schumacher / Daniel Ricciardo
Alfa Romeo Valtteri Bottas Guanyu Zhou*
Williams Alexander Albon Nyck de Vries / Nicholas Latifi
Haas Kevin Magnussen Antonio Giovinazzi / Pietro Fittipaldi / Mick Schumacher

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'