McLaren werkte in Azerbeidzjan toch een teleurstellend weekend af. De Britse renstal had de constructeurstitel kunnen pakken, en daarmee zelfs een record van Red Bull Racing kunnen verbreken, maar eindigde het weekend uiteindelijk met een uitvalbeurt voor Oscar Piastri en een magere P7 voor Lando Norris.
De boel verliep dus niet van een leien dakje voor het team uit Woking, al lag dat niet alleen aan de coureurs. Piastri maakte zelf de fout en trok daar ook het boetekleed voor aan, maar in het geval van Norris was het vooral een kwestie van pech en net op de verkeerde plek terecht komen. Hij zat vaak vast in verkeer én had tot overmaat van ramp een slechte pitstop.
Uiteindelijk duurde de stop 4.1 seconden, zo'n twee seconden langzamer dan de snelste stops die tijdens de race afgewerkt werden. Maar hoe kon die pitstop dan zo slecht zijn? Op beeld leek het vooral alsof zijn oude band rechtsachter niet zo makkelijk los kwam als de anderen, waardoor het vastzetten van het nieuwe rubber wat langer op zich liet wachten.
Een kostbare fout dus, maar volgens McLaren-teambaas Andrea Stella waren er verder geen gelijkenissen met de slechte stop in Monza, twee weken eerder. Die stop duurde uiteindelijk 5.9 seconden, nadat het vastzetten van de voorband aan de linkerzijde niet helemaal goed ging.
Maar achter beide mislukte pitstops zat dus een hele andere oorzaak, zo legt Stella uit tegenover onder meer RacingNews365. "Nee, dat was heel anders. Hele andere problemen. Deze keer had het vooral te maken met de interactie tussen de operator en de wheelgun."
Volgens Stella is het een bekende factor, al moet men daar dus wel mee aan de slag. "We weten dat we qua apparatuur niet het maximale eruit halen. Dat is niet omdat we dat niet willen, maar omdat je gaandeweg leert dat er altijd ruimte blijft voor verbetering. Ook wat ons materiaal en hardware betreft. Met die verbeteringen maken we het leven van de mensen binnen onze pitcrew ook makkelijker."
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!