Tijdens de eerste twee trainingen voor de Grand Prix van Miami leek het er op dat Mercedes een grote stap voorwaarts had gemaakt. Op zaterdag, voor de kwalificatie, verdween het voordeel echter weer als sneeuw voor de zon. Lewis Hamilton en George Russell waren weer terug te vinden in het middenveld, daar waar ze de eerste vier races van het seizoen ook al stonden. De Mercedes-upgrades hielpen op vrijdag nog tegen porpoising, zo legt Toto Wolff uit aan onder meer RacingNews365. "Maar toen er meer grip lag op het circuit en er meer wind stond, was te zien dat het geen oplossing was voor porpoising." De Mercedes-teambaas legt uit dat er een 'volledige reeks aan problemen' is bij de W13. "Ik denk dat we nu specialist zijn in stuiteren", grapt hij. "We zouden het onder kunnen verdelen in verschillende categorieën. Of het nou porpoising, stuiteren of het uitbottomen van de auto is - wij hebben alles. We gaan het echter niet opdelen, want het is uiteindelijk hetzelfde probleem."
Hoe gaat Mercedes om met de problemen?
Porpoising verminderen is op papier makkelijk, maar het probleem is dat het ten koste gaat van de downforce. Wolff legt uit hoe Mercedes de problemen met het stuiteren op wil lossen. "Iedereen probeert met grondeffect een zekere mate van downforce te genereren. De balans is lastig te vinden. Als het echter lukt, dan is je auto heel snel en wordt er veel downforce gegenereerd." "Als het je niet lukt, of je hebt het bij het verkeerde eind, dan gebeurt er wat je nu ziet bij ons. Ik denk dat er een makkelijke uitweg is door te zeggen: 'we gaan geen (extra) downforce vinden bij de vloer, dus we hebben er vrede mee en maken de vloer wat stijver', om vervolgens te kijken waar we staan qua performance." "Dat is waarschijnlijk sneller dan wat wij nu aan het doen zijn, maar we hebben het nog niet opgegeven en we zijn nog niet bezig met de makkelijkere oplossingen."
Meest gelezen