Zeg je 'Dakar' in combinatie met 'trucks', dan zeg je automatisch 'Team De Rooy'. Groot was dan ook de teleurstelling toen hoofdsponsor Petronas het vorig jaar niet gepast vond om in tijden van corona mee te doen aan 's werelds bekendste woestijnrally. Dit jaar echter is men terug met een ijzersterke formatie. In totaal worden er vier Iveco's opgesteld. Drie daarvan worden bestuurd door Janus van Kasteren jr., Vick Versteijnen en Mitchel van den Brink. De vierde truck is voor Martin van den Brink, die niet langer meer uitkomt voor zijn eigen Mammoet Rallysport, maar voor Team De Rooy. Zo is Mammoet Team De Rooy geboren. Dat vader Van den Brink (Martin is de vader van Mitchel), voor De Rooy uitkomt, kent een verdrietige geschiedenis. Hij neemt de cockpit over van Ton van Genugten, die in augustus omkwam bij een bedrijfsongeval. Toen ook vaste coureur Federico Villagra zich moest terugtrekken, kopte teamleider Gerard de Rooy bij Van den Brink aan.
KAMAZ de grote topfavoriet
Hoe beroemd de naam De Rooy ook is in de Dakar Rally, favoriet is de formatie niet. Die eer valt toch echt het Russische Kamaz te beurt. De ploeg treedt met de bekende namen aan: Dmitry Sotnikov, Anton Shibalov, Eduard Nikolaev en Andrei Karginov. De twee eerstgenoemden werden vorig jaar ook eerste en tweede in het algemeen klassement. Eén belangrijke outsider en smaakmaker ontbreekt dit jaar. Het Wit-Russische MAZ is niet toegelaten tot de Dakar Rally, hetgeen te maken heeft met de politieke onrust in dat land, dat we tegenwoordig ook kennen als Belarus. Andere outsiders die wel aanwezig zijn, zijn Martin Macik namens Big Shock Racing, Ales Loprais namens Instaforex Loprais en Ignacio Casale van Tatra.
N7bgGqFzirM
Meest gelezen