Ferrari heeft de 24 uur van Le Mans gewonnen. Het is de tweede zege op een rij voor het Italiaanse merk, nadat het vorig jaar ook al won in Le Mans. Waar vorig jaar de nummer 50-auto van Ferrari wist te zegevieren, is nu de andere Ferrari de gelukkige. Het werd een uitputtingsslag, met vrij veel onderbrekingen, maar geen grote gaten. Vooral het weer en de vele crashes zorgde ervoor dat het veld vrij dicht bij elkaar bleef en er dus een schitterend gevecht losbrak tussen verschillende merken.
De teams in de Hypercar-klasse lieten er meteen geen gras over groeien. Nadat Porsche en Cadillac vanaf de eerste twee posities mochten starten, waren het de Ferrari's die al vroeg de leiding overnamen. Nyck de Vries en zijn Toyota teamgenoten kwamen vooral tijdens de wisselende omstandigheden naar voren. Toch waren het opnieuw de Ferrari's die in de drogere omstandigheden de snelste waren.
Tegen het einde van de wedstrijd werd het steeds duidelijker dat het gevecht ging tussen Ferrari en Toyota. Dat gevecht werd er uiteindelijk een tussen de Ferrari met nummer 50 en de Toyota met nummer 7. Die laatste, met de teamgenoot van Nyck de Vries achter het stuur, had de betere strategie, maar wist uiteindelijk niet meer de aanval in te zetten bij de Ferrari van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen. De Italianen moesten diep gaan en eindigde de race met slechts 2%(!) brandstof. Het is de tweede overwinning van Ferrari op een rij sinds het terugkeerde op Le Mans.
Vele crashes en regen
Ook dit jaar stond de race bol van spectaculaire momenten. Vooral tijdens de nachtelijke fase van de wedstrijd, was er lange tijd een neutralisatie, vanwege verschillende incidenten. Zo moest er op meerdere stukken van het circuit stukken vangrail vervangen worden en liep er op een gegeven moment een hond op de baan. Dit oponthoudt was vooral funest voor de Ferrari's aan de kop van het veld, want zij reden ronde lang rondt op slicks, terwijl de baan overduidelijk te nat was.
En ook dit jaar waren er weer een hoop crashes. De een nog vreemder dan de andere. Vooral op zondagochtend wisten een hoop coureurs hun auto niet op de baan te houden. Het zorgde voor een lange safety car-periode én full corse yellow, nadat twee Cadillac's én een LMGT3 Aston Martin achter elkaar de muur raakte. Vooral de crash van de Aston Martin was een flinke, waardoor de race geneutraliseerd werd.
De Nederlanders
Maar hoe deden de Nederlanders het dan? Vooral in de 'beginfase' van de wedstrijd was het alleen maar kommer en kwel voor onze landgenoten. Nyck de Vries en Robin Frijns hingen een beetje in het middenveld bij de hypercars, terwijl Renger van der Zande met de Cadillac steeds meer en meer de aansluiting verloor met de kop van het veld.
Ook in de overige klasses waren de Nederlanders niet succesvol in de openinsfase. Bent Viscaal en Nicky Catsburg moesten al snel opgeven in de LMP2-klasse en ook Larry ten Voorde in de LMGT3 zag zijn auto uitvallen. Maar zodra de nacht viel over de Franse stad, veranderde alles.
Want in de wisselende omstandigheden kwam Toyota bij de hypercars opeens boven drijven. De auto met startnummer 7, en met Nyck de Vries achter het stuur, maakte een enorme opmars en deed opeens mee om de overwinning. Ook in de LMP2 en LMGT3 was er kans op een Nederlands zege met respectievelijk Job van Uitert en Morris Schuring. Beide heren gingen lange tijd aan de leiding van hun eigen klasse.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!