Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Stoffel Vandoorne

Troonopvolger De Vries kijkt uit naar nieuwe uitdaging: "Het gevoel is goed"

Het Mercedes Formule E-team leverde de afgelopen twee seizoenen twee wereldkampioenen af: Nyck de Vries en Stoffel Vandoorne. De Nederlander vervolgt zijn weg in de Formule 1 in 2023, de Belg zal verder gaan in de Formule E. Dat doet de voormalig F1-coureur van McLaren bij DS Penske.

Vandoorne Saoedi-Arabië
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes-Benz EQ Formula E Team

Stoffel Vandoorne geniet deze winter na van zijn behaalde Formule E-wereldtitel in 2022. De Belg volgde zijn Mercedes-teamgenoot Nyck de Vries op als wereldkampioen in de Formule E en blijft ook volgend jaar actief in de spectaculaire raceklasse. Vandoorne verlaat noodgedwongen het FE-team van Mercedes, nadat de Duitse autofabrikant de stekker uit het FE-project heeft getrokken.

"Eigenlijk was het al vroeg in het seizoen duidelijk dat Mercedes niet meer verder zou gaan in de Formule E en daardoor kon ik al tijdig vooruit gaan kijken", begint Vandoorne in zijn mediasessie waarbij ook RacingNews365 aanwezig is. "Snel raakte ik al in gesprek met DS Penske, mede doordat ik veel mensen binnen het team al kende. Zulke gesprekken vinden regelmatig plaats, maar vanaf de E-Prix in Mexico werden de gesprekken tussen DS Penske en mijzelf concreter. Niet veel later kwamen we tot een akkoord en daar was ik zeer tevreden mee, aangezien ik bij een fabrieksteam wil blijven rijden."

Dat was niet mogelijk bij Mercedes, aangezien het team onder de naam van McLaren volgend seizoen verder gaat als een klantenteam in de Formule E. "Natuurlijk blijft bij het team veel hetzelfde, maar van een fabrieksteam verandert het in een klantenteam. Dat moet je zeker niet onderschatten in de Formule E. In deze klasse doet het niet heel veel pijn om een klantenteam te zijn, maar toch zal de status het team wat veranderen. Ik wilde zeker nu we met een nieuwe generatie bolides gaan rijden bij een fabrieksteam. Een fabrieksteam heeft namelijk meer mogelijkheden om te testen en dat is een belangrijke factor in de strijd om de wereldtitel. Daardoor hebben we met DS Penske toch een voordeel richting volgend jaar."

Een ander voordeel voor Vandoorne is dat het DS Penske-team al twee titels wist te winnen in het Formule E-kampioenschap. "Er wordt hier heel anders gewerkt dan bij Mercedes, dus het is heel interessant om dat proces mee te maken. Om nu bij DS Penske te werken is leuk, want zij hebben natuurlijk al veel successen geboekt in het verleden. Het is duidelijk dat het kwalitatief een hoogstaand team is, vooral ook op het gebied van software ontwikkeling", aldus Vandoorne, die aan de zijde van Jean-Eric Vergne zal komen te rijden. De Fransman mag met twee FE-titels op zijn naam een sterke concurrent genoemd worden.

Dat is ook wat ik wil, een sterke teamgenoot

- Stoffel Vandoorne

"Ik heb altijd sterke teamgenoten gehad, kijk maar naar Fernando Alonso en Jenson Button die ik in de Formule 1 als teamgenoten heb gehad. In de Formule E was mijn teamgenoot De Vries, een wereldkampioen. Dat is ook wat ik wil, een sterke teamgenoot, want zo push je elkaar verder dus ik kijk er naar uit om te racen met Vergne. Hij is een heel sterke teamgenoot en hij was vorig jaar natuurlijk één van de concurrenten in de strijd om de titel."

"In het begin van het jaar gaan we zeker met elkaar zitten om wat richtlijnen neer te zetten. Toch is het heel moeilijk om die te omschrijven in de Formule E, omdat het veld zo dichtbij elkaar zit. In het algemeen komt het er op neer dat je goed met elkaar om dient te gaan en niet in contact komt met elkaar. Dus dan hoeft er ook geen nummer één- of twee-status te worden uitgedeeld. Dat is pas nodig als een van de twee coureurs in theorie niet meer in staat is om de titel te winnen."

Vandoorne staat een mooie uitdaging te wachten nu hij van team is gewisseld, maar daarnaast zal de huidige wereldkampioen net als de rest van het veld moeten wennen aan de nieuwe bolides. In de Formule E zal men vanaf 2023 namelijk gebruik maken van de 3e generatie bolides sinds de start van de klasse. Tijdens de eerste testsessies met de wagen werd voor Vandoorne duidelijk dat vooral de nieuwe bandenleverancier nog een stap heeft te maken. "Tot nu toe heb ik een goed gevoel met de Gen3-wagen, we remmen nu zelfs bijna volledig elektrisch. De wagens accelereren ook sneller, maar daar wen je eigenlijk nog het snelst aan. Ik ben een voorstander van de nieuwe wagen en we beginnen met zijn alle aan een aan nieuw leerproces. Ook zijn we in de FE van bandeleverancier veranderd (van Michelin naar Hankook), en daardoor is het gevoel met het asfalt logischerwijs flink veranderd."

"Tot nu toe heb ik weinig grip met de wagen, dat is denk ik geen geheim. De banden hebben minder grip en dat voel je met de bolide die juist sneller is geworden. Daardoor is het uitdagend om in deze wagen te rijden. In de bochten en bij het remmen voel je echt een flink verschil. Met de Michelin-band kon je wat meer op de banden leunen en dat is nu nog anders met de Hankook-banden. Als coureur moet je de band nog leren kennen en daarnaast is er nog wat tijd voorafgaand aan het seizoen om aan de banden te werken. Het is waarschijnlijk goed om wat meer te testen in de komende tijd, zodat de goede keuzes wat betreft de banden kunnen worden gemaakt."

Een andere verandering in de Formule E in het 2023-seizoen is dat de Fan-boost niet meer zal bestaan. "Ik won de fan-boost heel vaak, dus ik kan er niet veel over zeggen", lacht Vandoorne als hem gevraagd wordt naar de afschaffing van de unieke fan-boost. Het was misschien sportief gezien geen eerlijke factor, dus voor de lange termijn is het beter om dit element weg te halen om de klasse professioneler te maken. Ik denk wel dat iedereen het er mee eens is dat we moeten kijken naar hoe we de interactie met de fan kunnen vervangen. Voor nu is daar echter nog geen oplossing voor."

0 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"