vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Uitgelicht: het 'B-kampioenschap' in de Formule 1 is extreem spannend

De strijd om het wereldkampioenschap in de Formule 1 gaat voor het tweede opeenvolgende jaar tussen de matadoren van het tweede decennium van de 21ste eeuw: Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. De Brit en de Duitser beschikken met respectievelijk een Mercedes en een Ferrari over het beste materiaal van tegenwoordig.

Achter Mercedes en Ferrari sluit Red Bull aan. De stal van Max Verstappen en Daniel Ricciardo heeft misschien wel de beste wagen gebouwd, maar moet vanwege het tekortkomen aan vermogen meestal net dat kleine beetje inleveren dat ze een kans op de overwinning kost.

De top zes staat door de overmacht van de drie voorgenoemde teams vrijwel altijd vast. Een enkele keer wurmt er zich een wagen uit de middenmoot tussen de zes topnamen, al is dat meestal omdat een van de zes leiders tegen problemen aan is gewandeld. De onderlinge strijd tussen de zeven teams achter de drie toppers is echter bijzonder spannend: er is geen peil op te trekken wie wanneer voor de ander staat.

Het ‘B-kampioenschap’, zoals Kevin Magnussen de strijd tussen de nummers vier tot en met tien uit het constructeurskampioenschap al meermaals treffend aan wist te duiden, wordt geleid door de Haas-coureur zelf. Dat is overigens pas net een paar dagen het geval: lange tijd was Nico Hülkenberg middels P7 de nummer één, maar door slechts één puntje te scoren in vijf wedstrijden tijd heeft Magnussen het gat gedicht. De Deen en de Duitser hebben hetzelfde aantal punten (53), Magnussen heeft echter betere resultaten dan Hülkenberg.

Met Charles Leclerc op P7 in Rusland was er een zesde team dat zich tot ‘best of the rest’ kon kronen in 2018, slechts Williams heeft die eer nog niet gehad. Viermaal nam Hülkenberg de honneurs waar als winnaar van een wedstrijd in het B-kampioenschap, vijf rijders waren twee keer de beste. Een overzicht.

Grand Prix
Australië 1. Fernando Alonso (P5) 2. Nico Hülkenberg (P7) 3. Stoffel Vandoorne (P9)
Bahrein 1. Pierre Gasly (P4) 2. Kevin Magnussen (P5) 3. Nico Hülkenberg (P6)
China 1. Nico Hülkenberg (P6) 2. Fernando Alonso (P7) 3. Carlos Sainz (P9)
Azerbeidzjan 1. Sergio Pérez (P3) 2. Carlos Sainz (P5) 3. Charles Leclerc (P6)
Spanje 1. Kevin Magnussen (P6) 2. Carlos Sainz (P7) 3. Fernando Alonso (P8)
Monaco 1. Esteban Ocon (P6) 2. Pierre Gasly (P7) 3. Nico Hülkenberg (P9)
Canada 1. Nico Hülkenberg (P7) 2. Carlos Sainz (P8) 3. Esteban Ocon (P9)
Frankrijk 1. Kevin Magnussen (P6) 2. Carlos Sainz (P8) 3. Nico Hülkenberg (P9)
Oostenrijk 1. Romain Grosjean (P4) 2. Kevin Magnussen (P5) 3. Esteban Ocon (P6)
Groot-Brittannië 1. Nico Hülkenberg (P6) 2. Esteban Ocon (P7) 3. Fernando Alonso (P8)
Duitsland 1. Nico Hülkenberg (P5) 2. Romain Grosjean (P6) 3. Sergio Pérez (P7)
Hongarije 1. Pierre Gasly (P6) 2. Kevin Magnussen (P7) 3. Fernando Alonso (P8)
België 1. Sergio Pérez (P5) 2. Esteban Ocon (P6) 3. Romain Grosjean (P7)
Italië 1. Esteban Ocon (P6) 2 Sergio Pérez (P7) 3. Carlos Sainz (P8)
Singapore 1. Fernando Alonso (P7) 2. Carlos Sainz (P8) 3. Charles Leclerc (P9)
Rusland 1. Charles Leclerc (P7) 2. Kevin Magnussen (P8) 3. Esteban Ocon (P9)

Stand WK
7. Kevin Magnussen: 53 punten
8. Nico Hülkenberg: 53 punten
9. Fernando Alonso: 50 punten
10. Sergio Pérez: 47 punten
11. Esteban Ocon: 47 punten
12. Carlos Sainz: 38 punten
13. Pierre Gasly: 28 punten
14. Romain Grosjean: 27 punten
15. Charles Leclerc: 21 punten
RN365 Special
Grootste Formule 1-schandalen: de loden balletjes van Tyrrell

In de terugkerende rubriek ‘Formule 1-schandalen’ belicht RacingNews365 deze keer de loden balletjes van Tyrrell, een laatste poging om de strijd met de turbowagens aan te gaan.

Lees meer