Nee, 2024 was bepaald niet het seizoen van Sergio Perez. Niet voor niets werd hij bedankt voor bewezen diensten. Te vaak ging hij kopje onder in de kwalificatie, maar juist op die momenten zag Nelson Valkenburg een belangrijke rol weggelegd voor iemand anders binnen Red Bull.
De Viaplay-commentator gaat in gesprek met RacingNews365 uitgebreid in op het thema Perez: "Deels zat dat 'm in de auto. Hij zit vaak op vier tienden van Max Verstappen (ook in eerdere seizoenen, red.), maar nu zaten daar in één keer tien auto's tussen."
"Maar deels vind ik ook dat zijn race-engineer het hem belachelijk moeilijk maakte in de kwalificaties. Je kan zo vijf momenten opnoemen waarop hij niet werd geholpen door zijn pitbox. Hij had dan niet genoeg tijd meer voor nog een ronde, waarbij ze ook gewoon verwachtten dat hij hetzelfde kan als Verstappen."
En juist bij dat laatste wringt volgens Valkenburg de schoen: "Dat idee moet je loslaten. Dat bestaat gewoon niet. Er is op zaterdag, als je het over kwalificeren hebt, niemand die kan wat Verstappen kan. Misschien op Charles Leclerc na dan."
"Je moet die verwachtingen dus echt loslaten. Sowieso is Perez nooit een goede kwalificeerder geweest, zijn hele carrière lang al niet. Natuurlijk staat hij er in de kwalificaties vaak zo ver achter. Alleen op een zeker ogenblik zakte hij nóg verder naar achteren, omdat hij het spoor compleet bijster was. En ja, dan is je tijd er wel geweest."
Anderen bekeken ook:
Strohalm voor Perez?
Dat gezegd hebbende, rijst natuurlijk de vraag of Perez dan misschien geen logische kandidaat is voor Cadillac dat in 2026 toetreedt tot de Formule 1: "Maar is Perez dan per definitie een goede ontwikkelaar? Is hij een goede kwalificeerder?", zo stelt Valkenburg een vraag die hij reeds zelf beantwoordde. "Het zijn kwaliteiten die nodig zijn om vast te kunnen stellen hoe het maximale uit een auto gehaald kan worden."
"Is Perez bovendien een goede teamspeler? Ik zou als ik Cadillac was gewoon met Valtteri Bottas spreken, want hij is dat wel. Bottas zal nooit de beste wiel-aan-wiel racer zijn en hij zal er geen drie jaar blijven, maar je hebt in die opbouw iemand met ervaring nodig, iemand die ook nog over snelheid beschikt en daar bestaat geen twijfel over."
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!