Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van Buren: "Dat is juist de kracht van Verstappen"

Rudy van Buren heeft goede hoop dat Max Verstappen aankomend raceweekend een nieuwe tik uit kan delen aan Lewis Hamilton in de strijd om de wereldtitel. Samen met RacingNews365 blikte hij vooruit op de Grand Prix van Brazilië. Hij verwacht dat de twee kemphanen weer dicht op elkaar zullen zitten, maar gaat er van uit dat Verstappen overwint.

Rudy van Buren, begenadigd simcoureur, World's Fastest Gamer en dit seizoen uitkomend voor Cartech Motorsport in de Porsche Carrera Cup Duitsland, volgt de Formule 1 op de voet. De man uit Leeuwarden blikte samen met RacingNews365 vooruit op het Grand Prix-weekend in Brazilië. We praatten met hem onder meer over de titelstrijd, de kansen van Max Verstappen en Lewis Hamilton in Sao Paolo, de rol van de simcoureur en de invloed van de tweede coureurs van Red Bull en Mercedes in de strijd tussen Max en Lewis.

Afgelopen weekend was een topweekend voor Max en Red Bull, terwijl we de afgelopen maanden zagen dat het misschien wel eens Mercedes’ kant op kon gaan vallen. Waar komt die omslag vandaan?

Ik denk dat dat het typerende is aan dit Formule 1-seizoen. De kijkers en de kenners aan de pitmuur worden op bepaalde momenten gewoon verrast. In Amerika pakte Max de pole en in Mexico was het weer andersom. Dat maakt het heel lastig te voorspellen, want het zit ‘m zo in de details. Die twee heren die voor de titel vechten die staan echt wel een stapje boven de rest. Blijkbaar is het elk weekend degene met het beste pakket die de zege pakt. Dat is de charme van dit seizoen. Het gaat echt om de details. Het begint al op vrijdag qua set-up. Wie zit het dichtst in de buurt? Wie heeft sneller de sweet spot gevonden? Wat zijn de temperatuursveranderingen tussen de trainingen en de kwalificatie? Valt er een bak water naar beneden waardoor de baan plots weer schoon is gespoeld? Er zijn zo veel variabelen, waardoor die gasten in positieve zin op hun tenen lopen om alles te optimaliseren.

Als het zo op de details aankomt, hoe belangrijk is dan de rol van de simcoureur in de fabriek?

Zo’n persoon in de fabriek is natuurlijk een onderdeel van het geheel, maar we moeten hem ook niet groter maken dan hij is. Daar zitten natuurlijk hele wijze mensen omheen die het samenspel compleet maken. Als simcoureur in de fabriek ben je verantwoordelijk om je mening te geven over de set-upwijzigingen, maar wat daar mee gedaan wordt gebeurt weer in samenspraak met de engineers en de rest. Tijdens sommige weekenden gaat het op vrijdag echt voor geen meter en dan is je aandeel als simcoureur misschien weer wat groter als je het op moet lossen. Toch moeten we dat niet groter maken dan het is, want de heren op het circuit doen natuurlijk het echte werk.

DIt weekend hebben we weer een sprintrace. Wat voor invloed kan dat format hebben?

Het is een extra start, dus weer een extra risico. We kijken naar de beide heren, maar ze zijn allebei wijs genoeg om te weten dat het niet mis mag gaan in de sprintrace. De punten zijn natuurlijk wel welkom. Ben ik er zelf fan van? Nee. Denk ik dat het een spannend weekend op kan leveren? Ja, helemaal als het een beetje wisselvallig weer is. Het kan een tombola worden, laten we het maar zo zeggen. Dat is vaker zo in Brazilië en nu is de kans nog groter door de sprintrace. Dat er maar een training is, hoeft weinig invloed te hebben als je je in de simulator goed hebt voorbereid. Het is normaal gesproken op het circuit toch detailwerk. Daar worden geen hele grote stappen gemaakt. Het lijkt soms van buitenaf heel veel als ze bijvoorbeeld van downforcepakket wisselen, maar op het circuit draait het om het fine tunen . Het grootste deel is al gereed vanuit de simulator. Brazilië is ook een circuit waar men al bekend is, wat normaal betekent dat de simulator goed gecorreleerd is. Bovendien zitten we ver aan het einde van het seizoen, wat betekent dat het automodel in de sim ook goed gecorreleerd is, waardoor ze in de sim dus een hele goede basis neer kunnen leggen. Dat komt dus wel goed. Was het nou een circuit geweest waar ze al een paar jaar niet hebben geracet, dan is het echt moeilijk en kan het voor hoofdpijn zorgen.

Kan Red Bull in Brazilië weer domineren zoals in Mexico?

Het is lastig om te zeggen. We hebben al wat wedstrijden gehad dit seizoen waar we bepaalde verwachtingen hadden, maar waarna het muntje toch weer net de andere kant opviel. Dat kan hier net zo zijn. Ik ga er wel vanuit dat het dicht op elkaar zit en wat het dan wordt gaan we tijdens het weekend zien. Ik heb natuurlijk als Nederlander ook een voorkeur en normaal gezien doet de Red Bull-bolide het in Brazilië goed. Als het Mercedes-pakket goed is, dan kan Hamilton ook heel sterk zijn, maar niet sterk genoeg. Max kan de doorslag geven. Waarom? Omdat het Max is. Afgelopen weekend, bocht een, zag je het ook weer. Die jongen zit zo goed in zijn vel! Hij is relaxed in de media, hij heeft die twinkeling in zijn oogjes. Venijnig bijna, zo van 'we hebben het weer geflikt'. Je ziet gewoon hoe goed hij erin zit. Als het pakket klopt, dan komt het gewoon goed.

Verstappen en Hamilton zijn allebei haantjes die voor het uiterste gaan

Rudy van Buren

Zal Max met vier races te gaan misschien eieren voor zijn geld kiezen als hij net als in Silverstone met Lewis in gevecht raakt?

Dat kan ik niet invullen. Dat is een momentopname. Dat kon je na Silverstone ook zeggen over Monza. Het zijn twee haantjes die tot het uiterste gaan. We gaan het zien. Ik wil er niet eens invulling aan geven. Ik heb vertrouwen dat Max wint, maar op welke manier zien we wel. Als je naar de geschiedenis kijkt is het een Verstappen-baantje, maar ik weet eigenlijk niet of die echt bestaan. Hij gaat juist overal hard en dat is denk ik zijn kracht. Met heel weinig ronden kan hij er op elk circuit staan.

Kan Verstappen Hamilton mentaal knakken door te winnen in Brazilië?

Als je zeven keer wereldkampioen bent geworden denk ik dat je niet zomaar mentaal te knakken bent. Lewis zal realistisch genoeg zijn om door te hebben dat het lastig wordt, maar ondanks dat wil je de laatste races winnen. Ik denk dat de heren daarvoor te professioneel zijn, want je mag niet vergeten dat Max al in de karts en Formule 3 genoeg heeft meegemaakt. Het is daarom niet vreemd voor hem om in deze positie te zitten waarin hij voor de zeges en het kampioenschap knokt. Die heren kunnen het allebei aan. In 2016 stond er ook veel druk op Hamilton om de achterstand op Rosberg goed te maken, en toen knakte hij ook niet.

Hoe groot kan de rol van Bottas en Perez zijn in de strijd tussen Verstappen en Hamilton?

In beide gevallen willen de coureurs, Lewis en Max, winnen. Het liefst met hun teamgenoot direct achter zich. Om zo punten weg te snoepen bij de ander, dus ik denk dat de rol van beide heren heel groot is. Bottas heeft een iets versere motor, dus die kan in de kwalificatie lastig doen omdat ze misschien met een hogere motorstand kunnen rijden. In dat geval zit hij er tussen en kan hij zich mengen. Als jet het andersom bekijkt, dan zullen Bottas en Perez zelf ook wel bewijsdrang hebben. Ze kunnen een belangrijke rol spelen. Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld ook beter geweest als Perez net Lewis had weten te pakken. Aan de andere kant kon Lewis in de VS bijvoorbeeld die pitstop niet uitstellen, omdat Checo er zat. Daar zitten dus gewoon mogelijkheden.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"