Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Van der Garde juicht: "Kleine teams gaan geweldig profiteren van nieuwe regels"

Formule 1-races worden spannender en onvoorspelbaarder. Nieuwe teams komen makkelijker binnen. Autofabrikanten worden geprikkeld te blijven. De nieuwe spelregels gaan ervoor zorgen dat het met de Formule 1 de goede kant op gaat. Dat stelt oud F1-coureur en Ziggo Sport-analist Giedo van der Garde.

Giedo van der Garde is in gesprek met RacingNews365 zeer te spreken over het pakket aan kostenbesparende maatregelen dat de World Motorsport Council woensdag heeft bekrachtigd, nadat eerder de teams al akkoord waren gegaan. "De sport wordt door het budgetplafond van 145 miljoen dollar op jaarbasis veel eerlijker", zegt de oud-rijder van Caterham. "Kleinere teams krijgen nu meer kansen, het deelnemersveld komt dichter bij elkaar te zitten. Dat komt de sport ten goede, die wordt nu minder voorspelbaar. Ik ben echt voorstander." Van der Garde verwacht dat de grote drie, Mercedes, Red Bull en Ferrari, serieus hinder ondervinden van de budgetcap en het handicapsysteem, waarbij topteams minder uren in de windtunnel mogen verblijven dan de kleintjes. "Zij konden over enorme budgetten beschikken en daaraan komt nu een einde. Ze zullen de business anders, efficiënter moeten runnen. Zij zullen vermoedelijk diverse mensen moeten ontslaan, of elders onder moeten brengen." Het budgetplafond levert de kleintjes niet ineens meer geld op, maar verschaft hen wel kansen, meent de Nederlander. "Zij houden min of meer het budget waarover ze nu al de beschikking hebben. Maar de topteams moeten gedwongen afscheid nemen van veel technisch personeel. Dat is natuurlijk een buitenkansje voor de kleinere teams. Stel dat je als Williams een aerodynamicaspecialist van Mercedes kunt aantrekken. Dan heb je ineens een topper in huis. Voor de Formule 1 is dit echt een goede stap." Van der Garde sluit verder niet uit dat het pakket aan kostenbesparende maatregelen de directies van Mercedes en Renault kan overtuigen de Formule 1 trouw te blijven. Door de coronacrisis hebben deze merken hun verkopen zien inzakken, wat heeft geleid tot miljoenenverliezen. "De directies weten nu exact wat de Formule 1 hen gaat kosten. Vergis je niet, de marketingexposure van de sport is enorm. Vooral de budgetcap zal ze aanspreken en kan net dat duwtje zijn om Mercedes en Renault, maar ook Alfa Romeo in de Formule 1 te houden. Bovendien zou het wel eens nieuwe teams kunnen opleveren."

Viaplay
x
GP China Verstappen houdt kaarten tegen de borst: "We betreden het onbekende"