Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
aut Uitslag Race
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Van der Garde juicht: "Kleine teams gaan geweldig profiteren van nieuwe regels"

Formule 1-races worden spannender en onvoorspelbaarder. Nieuwe teams komen makkelijker binnen. Autofabrikanten worden geprikkeld te blijven. De nieuwe spelregels gaan ervoor zorgen dat het met de Formule 1 de goede kant op gaat. Dat stelt oud F1-coureur en Ziggo Sport-analist Giedo van der Garde.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Giedo van der Garde is in gesprek met RacingNews365 zeer te spreken over het pakket aan kostenbesparende maatregelen dat de World Motorsport Council woensdag heeft bekrachtigd, nadat eerder de teams al akkoord waren gegaan. "De sport wordt door het budgetplafond van 145 miljoen dollar op jaarbasis veel eerlijker", zegt de oud-rijder van Caterham. "Kleinere teams krijgen nu meer kansen, het deelnemersveld komt dichter bij elkaar te zitten. Dat komt de sport ten goede, die wordt nu minder voorspelbaar. Ik ben echt voorstander."

Van der Garde verwacht dat de grote drie, Mercedes, Red Bull en Ferrari, serieus hinder ondervinden van de budgetcap en het handicapsysteem, waarbij topteams minder uren in de windtunnel mogen verblijven dan de kleintjes. "Zij konden over enorme budgetten beschikken en daaraan komt nu een einde. Ze zullen de business anders, efficiënter moeten runnen. Zij zullen vermoedelijk diverse mensen moeten ontslaan, of elders onder moeten brengen."

Het budgetplafond levert de kleintjes niet ineens meer geld op, maar verschaft hen wel kansen, meent de Nederlander. "Zij houden min of meer het budget waarover ze nu al de beschikking hebben. Maar de topteams moeten gedwongen afscheid nemen van veel technisch personeel. Dat is natuurlijk een buitenkansje voor de kleinere teams. Stel dat je als Williams een aerodynamicaspecialist van Mercedes kunt aantrekken. Dan heb je ineens een topper in huis. Voor de Formule 1 is dit echt een goede stap."

Van der Garde sluit verder niet uit dat het pakket aan kostenbesparende maatregelen de directies van Mercedes en Renault kan overtuigen de Formule 1 trouw te blijven. Door de coronacrisis hebben deze merken hun verkopen zien inzakken, wat heeft geleid tot miljoenenverliezen. "De directies weten nu exact wat de Formule 1 hen gaat kosten. Vergis je niet, de marketingexposure van de sport is enorm. Vooral de budgetcap zal ze aanspreken en kan net dat duwtje zijn om Mercedes en Renault, maar ook Alfa Romeo in de Formule 1 te houden. Bovendien zou het wel eens nieuwe teams kunnen opleveren."

2 reacties

    Breaking Horner weet waar Mercedes het verschil met Verstappen maakt