Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Vd Garde 'adviseert' Leclerc: "Accepteer dat en misschien kan je Verstappen dan weer voorbijgaan"

Max Verstappen won dit Formule 1-seizoen elke race die hij uit reed. Hij versloeg in die races Charles Leclerc in een rechtstreeks gevecht. Op welk vlak hij steeds het verschil maakt? Giedo van der Garde heeft daar wel een idee over.

Verstappen Leclerc Miami overtake
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Contentpool

Max Verstappen stond op enig moment dit seizoen ruim veertig punten achter op Charles Leclerc in de strijd om het kampioenschap. Daar zijn nu nog slechts 19 punten van over. Langzaam maar zeker hengelt Verstappen Leclerc binnen. Als RacingNews365 aan voormalig F1-coureur Giedo van der Garde vraagt waarin Max Verstappen voor loopt op de Ferrari-coureur geeft Vd Garde een uitgebreide analyse, met de gebeurtenissen tijdens de Grand Prix van Miami steeds als voorbeeld.

"Dat heeft te maken met concentratie en strak rijden", zo begint de voormalig coureur van Caterham. "In de karts en in de eerste formuleklassen leer je al dat je eigenlijk ronde na ronde een tiende sneller kunt gaan met een steeds lichtere auto, tot het punt waarop de slijtage een rol gaat spelen. Bij Max zag je in Miami steeds hele constante rondetijden, waarbij hij voortdurend binnen zo'n drie tienden van zijn eigen tijden bleef."

Van der Garde zag Leclerc daarentegen een veel wisselvalliger 'schema' rijden: "Die kan de ene ronde de snelste raceronde rijden, om de ronde erop heel veel tijd te verliezen. En opeens zat hij op zeven seconden van Verstappen. Het zijn elke keer die kleine foutjes die hem parten spelen, dat terwijl Verstappen volledig in control is."

Wat kan Leclerc doen in gevecht met Verstappen?

"Verstappen maakt geen fouten, is in zijn element en alles wat hij uitgereden heeft, heeft hij gewonnen, dus petje af", vervolgt Vd Garde, die aangeeft dat Leclerc misschien wat terug kan doen op het moment dat hij accepteert dat Verstappen niet zomaar te verslaan is.

"Van Leclerc weten we met zijn allen dat het echt een topcoureur is. Dat laat hij ook zien door bijvoorbeeld constant sneller te zijn dan teamgenoot Carlos Sainz. Ik denk alleen dat hij iets te veel aan het overdriven is. Aan het begin van het seizoen was hij meer in control, maar de laatste races is hij meer out of control. In Imola hebben we hem ook die fout zien maken."

"Hij rijdt te veel op de limiet", aldus de Racing Team Nederland-coureur, die vervolgens ingaat op de vraag of dat ingegeven is door de druk die Verstappen hem oplegt: "Ik denk dat hij die druk vooral zichzelf oplegt. Hij zal toch denken 'dit is mijn kans en ik wil laten zien dat ik voor het wereldkampioenschap kan vechten'. Dat snap ik ook wel, maar misschien moet hij gewoon accepteren dat die Red Bull in combinatie met Verstappen momenteel beter is."

"Accepteer dat en zorg er met het team voor dat je de aankomende paar races met updates komt en dat die auto beter wordt, want dat kan je er misschien weer aan voorbijgaan. Hij moet vooral de rust bewaren, ik denk dat dat momenteel het voornaamste is", zo besluit Van der Garde.

Ook interessant:

Ferrari én Red Bull pakken in Spanje allebei uit met updates. Het maakt dat we het beste van Red Bull en Max Verstappen nog niet hebben gezien, maar dat kan evengoed voor Ferrari en Charles Leclerc gelden. Wat zegt het podcast-panel?

Luister nu de podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

13 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez