Drie dagen lang werden er rondjes, rondjes en nog eens rondjes gereden over het Circuit de Barcelona-Catalunya in Spanje. In totaal meer dan 3.100 ronden. Dat komt neer op bijna 15.000 verreden kilometers door de Formule 1-teams. Dit aantal ronden was zeker niet eerlijk verdeeld over de tien Formule 1-teams. Het ene Formule 1-team reed er meer dan de andere. We nemen een kijkje naar de winnaars en verliezers van de testdagen in Barcelona.
Winnaars: Ferrari
Ferrari mogen we de grootste winnaar van de testdagen noemen. Het Italiaanse Formule 1-team had vorig jaar nog steeds een aanzienlijke achterstand op Mercedes en Red Bull, maar ten opzichte van 2020 hadden ze al grote stappen gezet. Door de felle titelstrijd tussen Mercedes en Red Bull kon Ferrari vorig jaar al ruim eerder de volle focus op 2022 leggen. De Italianen namen tegelijkertijd de motor onderhanden. De krachtbron lijkt inderdaad aanzienlijk sterker te zijn dan de afgelopen twee jaren het geval was. Tegelijkertijd kwam het team met een opvallend concept tijdens de presentatie van haar F1-75. De enorme sidepods vielen bij iedereen op. Niet veel teams sloegen een vergelijkbare weg in, maar Ferrari lijkt vastberaden dat haar nieuwe wagen vooraan mee kan doen. Tijdens de eerste testdagen zag alles er in ieder geval heel goed uit. Er waren geen problemen met de betrouwbaarheid en er werden meer ronden gereden door Carlos Sainz en Charles Leclerc dan alle andere coureursduo's. Het belooft veel goeds!
Verliezer: Alfa Romeo & Bottas
Al vroeg werd de focus vorig jaar verlegd naar 2022. De eerste testweek is er echter een om snel te vergeten. Alfa had veel problemen en kwam niet verder dan een het schamele aantal van 175 ronden. Vooral Valtteri Bottas was het kind van de rekening, omdat hij niet verder kwam dan 54 ronden. Met afstand was dat het laagste aantal van alle F1-coureurs voor 2022. Gelukkig heeft Alfa nog een tweede testdriedaagse om terrein goed te maken. Het porpoising effect zorgde bij de Zwitserse renstal veel problemen, dus hopelijk kunnen ze daar antwoorden op vinden.
Winnaars: Red Bull en Mercedes?
Zijn het echt winnaars? Misschien is een betere term 'geen verliezers'. Links en rechts dacht men dat de twee topteams door hun titelgevecht nadeel zouden hebben ten opzichte van de rest van de teams, die bijna allemaal veel eerder overschakelden naar de ontwikkeling van de 2022-bolide. Tijdens de eerste testdagen liep alles zeker niet vlekkeloos bij de twee kampioensteams, maar ondanks hier en daar wat problemen lieten ze wederom zien waarom ze worden gezien als twee van de topfavorieten voor de titel in 2022.
Verliezer: Haas F1
Het Formule 1-team van Haas kende een dramatische week, op meerdere vlakken. Op woensdag ging het niet lekker en reed het team weinig ronden. Op donderdag viel Rusland Oekraïne binnen en keek iedereen in de F1-paddock naar het team van Guenther Steiner. Tegelijkertijd leek Haas de smaakt te pakken te krijgen op het asfalt, terwijl het besloot per vrijdag zonder Russische kleuren te rijden en de Russische sponsorstickers te verwijderen. Op vrijdag verdween met de stickers echter het tempo ook bij de renstal van Nikita Mazepin en Mick Schumacher. Er werden maar 9 ronden gereden, waarna de auto stilviel. De hele middag ging verloren en er werden uiteindelijk maar 160 ronden gereden. Geen enkel team reed er minder.
Winnaar: Williams
Als we kijken naar de vorige jaren - in 2019 miste Williams zelfs twee testdagen - lijkt het nieuwe Williams-team weer omhoog te krabbelen. Op wat kleine probleempjes na kende Williams een prima testweek. Men is zeer tevreden over de bolide. Terwijl Haas en Alfa Romeo, kijkend naar de vorige seizoenen de andere twee laagvliegers, worstelen, lijkt Williams de overstap te maken naar het middenveld. Natuurlijk is het heel vroeg om dat te concluderen, maar het ronde-aantal liegt niet!
Verliezer: Pierre Gasly
Hij had een mooi aantal ronden en op de tweede dag stond hij heel hoog op de tijdenlijst. Toch eindigden de testdagen voor Pierre Gasly in mineur. Hij crashte. Niemand anders crashte tijdens de testdagen in de nieuwe auto's. Gasly haalde zijn schouders op, maar zal tegelijkertijd niet proberen terug te denken aan 2019. Toen reed hij zijn Red Bull-bolide in stukken tijdens de testdagen en kende hij vervolgens een heel lastig seizoen. De schade was dit keer minder, maar fijn is het natuurlijk niet.
Verliezer: Mazepin
Misschien wel in de meest letterlijke zin van het woord. Nu de Russische invloeden van zijn vader lijken te gaan verdwijnen bij Haas, kan het zitje van de Rus ook wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen. Steiner bevestigde dat het zitje van Mazepin niet zeker was en de Rus zelf zegt geen invloed uit te kunnen oefenen op de situatie. Waren de negen schamele testronden op vrijdagochtend de laatste F1-meters uit Mazepins leven? De tijd zal het uitwijzen.
Meest gelezen