Daniel Ricciardo is in 2023 de simulatorcoureur en derde coureur van Red Bull. De Australiër keert zo terug op het oude nest, want van 2014 tot en met 2018 was hij werkzaam voor het team waar Max Verstappen nu de grote man is. Van 2016 tot en met 2018 waren de twee teamgenoten, alvorens Ricciardo de overstap maakte naar Renault.
Na een tweejarig avontuur bij de Franse renstal maakte hij de stap naar McLaren, waar hij flopte. Na twee jaar van zijn driejarige contract te hebben uitgediend, werd hij door het team (met een dikke zak geld) op straat gezet. Een fulltime F1-zitje vond hij niet en dus kwam hij bij Red Bull terecht.
In de Beyond the Grid Podcast praat Ricciardo openlijk over die stap. Kwam zijn veelbesproken overstap van Red Bull naar Renault nog ter sprake toen hij de afgelopen periode onderhandelde over een Red Bull-contract? Nee, tot tevredenheid van Daniel niet.
"Nee, daar hebben ze me niet aan herinnerd. Ik heb hen ook bedankt en zei: 'Bedankt dat jullie dit gesprek met me aangaan. Wat de afloop dan ook mag zijn, bedankt dat jullie de tijd nemen. Jullie zijn me namelijk helemaal niets verschuldigd'."
"Maar als je het nieuws bekijkt: ja ik ging in 2018 weg bij Red Bull. Dat was toen groot nieuws en niemand snapte waarom ik dat deed. Maar ook al was het een shock move en was het lastig voor mij om dat nieuws te delen, de relatie met Red Bull bleef heel erg goed als je bedenkt wat de omstandigheden waren."
"In de loop van tijd krijg je meer ervaring, word je volwassener en groei je als persoon, dus die situatie van destijds is nu niet eens ter sprake gekomen. Er zat totaal geen oud zeer. Ze vonden niet dat ik hen iets verschuldigd was of iets dergelijks. Het ging gewoon over waar Red Bull vandaag de dag staat en ze vertelden me dat ze me graag terug in de familie wilden hebben."
Anderen bekeken ook:
Indrukwekkende Verstappen-statistiek
Vervolgens wordt Ricciardo geconfronteerd met de statistieken van Verstappen sinds de Australiër het team heeft verlaten. Heeft Ricciardo de laatste vier jaar over zijn schouder gekeken? Max heeft namelijk dertig races gewonnen sinds Daniel bij Red Bull weg is.
De reactie van Daniel spreekt boekdelen. Hij fluit, alsof hij zeer onder de indruk is van die statistiek, alvorens er een korte stilte valt. "Dat wist ik niet eens... Natuurlijk wist ik dat het er veel waren, maar..."
"Zo kijk ik er echter niet naar. Niets is zeker. Als ik de laatste vier jaar bij Red Bull was gebleven, had ik dan met zekerheid kunnen zeggen of ik meer podiums had gehaald? Ja, waarschijnlijk wel, maar op dat moment voelde het gewoon goed voor me. Er moest wat veranderen en ik wilde mezelf verwijderen uit die situatie."
Geen spijt
Maar spijt heeft Ricciardo niet. Volgens hem heeft hij gegokt en deels verloren, maar vooraf had hij dat natuurlijk nooit kunnen weten. Een zekerheid dat hij à la Verstappen bij Red Bull had kunnen schitteren als hij was gebleven, die heeft hij ook niet.
"Als ik door was gegaan bij Red Bull, was ik me dan beter gaan voelen, of minder goed?", vraagt hij zichzelf af. "Het is geen zekerheid dat het geweldig zou zijn verlopen als ik was gebleven. Destijds nam ik juist die beslissing omdat ik dacht dat het voor mij de juiste was."
"Natuurlijk kan ik nu eerlijk zijn en zeggen 'ja ik heb gegokt'. Toch vind ik dat mijn Renault-periode heel goed was, zeker in 2020, want dat was een van mijn beste seizoenen in Formule 1. Om dat team weer terug op het podium te krijgen, daar ben ik heel trots op."
"Maar op mijn McLaren-periode, zelfs met de overwinning, wat een enorm hoogtepunt was, kan ik nu terugkijken en zeggen 'ja, ik heb het geprobeerd, maar het is niet goed gegaan'. You live and you learn, maar ik heb geen spijt. Het was een uitdaging waar ik aan begon en uiteindelijk is het niet gegaan zoals ik had gehoopt."
Ook interessant:
Als Verstappen wat minder wint, is dat goed voor F1
In de nieuwste F1-podcast van RN365 blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk terug op het F1-seizoen 2022 en blikken ze al voorzichtig vooruit op volgend jaar. Misschien moet Max Verstappen dan maar wat minder winnen, zodat we nog wat meer spektakel zien in F1. Dat en meer bespreekt het trio in het nieuwste F1-luistervoer, dat je hieronder terug kan vinden in de player.
Hét abonnement voor de echte racefan. Sluit je ook aan bij de tofste F1-community!
Meld je direct aan