Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Verstappen baart opzien met eerste F1-meters in gitzwart raceweekend

We schrijven het jaar 2014, vandaag exact tien jaar geleden. Voor het eerst maakt het grote Formule 1-publiek kennis met Max Verstappen en meteen maakt hij indruk.

Verstappen Japan 2014
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Dit jaar viert Max Verstappen zijn tienjarig jubileum in de Formule 1. Vandaag exact tien jaar geleden reed hij zijn eerste vrije training voor Toro Rosso als hij nog maar net 17 jaar oud is geworden. En dat na een jaar dat sowieso al getypeerd mag worden als een rollercoaster. Verstappen is hot, maar zelfs toen al leek hij nergens zomaar van onder de indruk.

Op de vroege Nederlandse morgen stuurt hij zijn STR9 naar buiten alsof hij nooit anders heeft gedaan en dat op een baan die gerust als 'uitdagend' omschreven mag worden. Even wennen, en dan, langzaam maar zeker, het gaspedaal indrukken. Hij klokt uiteindelijk de twaalfde tijd, op vier tienden van gelegenheidsteamgenoot Daniil Kvyat.

Had er meer in gezeten? Mogelijk wel, aangezien hij de sessie voortijdig moet staken als rookpluimen uit de Renault-motor aanleiding zijn om zijn auto naast de baan stil te zetten. En hoe raar het ook klinkt, zelfs dat doet hij met overtuiging. Het radiocontact is rustig en to the point en hij vindt moeiteloos een plekje om zijn auto neer te zetten, waarna de marshalls de auto snel kunnen bergen.

Hij stapt uit, zet het stuur van de Toro Rosso terug in de bolide, om vervolgens achterop een scootertje terug te rijden naar de pits. Daar staat hij natuurlijk de pers te woord, waar hij onder andere het volgende laat optekenen: "Mijn eerste officiële vrije F1-training ging erg goed. Ik kon mijn tijd nemen en mijn tempo en vertrouwen opbouwen."

"Met mijn snelste ronde en P12 ben ik best tevreden. Vooral omdat ik het gevoel had dat ik niet voluit ging. Mijn doel was om zoveel mogelijk ronden te klokken zonder al te veel risico's te nemen. In mijn snelste ronde kwam ik een beetje in het verkeer terecht, dus al met al ben ik blij met die rondetijd."

De naam Max Verstappen is nu gevestigd. Meerdere vrije trainingen zouden nog volgen in 2014, waarna hij in 2015 voor Toro Rosso als racecoureur op de grid staat. De rest is geschiedenis.

Wat om de hierboven beschreven redenen een heuglijk weekend is voor de Nederlandse Formule 1-fans, wordt uiteindelijk om iets veel groters herinnerd, iets dat het debuut van Max Verstappen tot slechts een gebeurtenis in de kantlijn maakt.

Twee dagen na de vrije training vindt de race in de stromende regen plaats. Terwijl de race al geneutraliseerd is middels een safety car, schiet Jules Bianchi op hoge snelheid van de baan, waarna zijn Marussia onder een bergingsvoertuig duikt. De aimabele Fransman wordt met zwaar letsel afgevoerd naar het ziekenhuis. Een kleine negen maanden later zou hij aan de verwondingen van die horrorcrash overlijden.

Later deze week staan we hier op deze website uitgebreider bij stil.

Ook interessant:

De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Tien jaar Max Verstappen in de Formule 1 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x