Als de eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van start gaat, valt het op dat Red Bull er voor kiest om als enige team op de zachte banden te beginnen. Is dat wellicht de band waarop de nieuwe updates wellicht het beste getest kunnen worden?
Dat Verstappen daar vroeg in de sessie de voorlopig snelste tijd op rijdt, is dus niet verwonderlijk, daarachter is het George Russell die op medium banden de eerste achtervolger is, met McLaren in zijn kielzog. Ferrari en Aston Martin zijn op harde banden de wat vreemde eenden in de bijt aan de andere kant van het compounds-spectrum en hen zien we later dus pas enigszins oprukken.
Charles Leclerc doet dat bijvoorbeeld door op de zachte banden rapper te gaan dan iedereen met nog 25 minuten op de klok. Niet veel later duikt teamgenoot Carlos Sainz daar onderdoor. Verstappen zakt door al het zachte geweld op een meer ingereden baan ver terug tot buiten de top tien als hij lang binnen staat voor het nodige evaluatiewerk.
Een run op zijn tweede setje softs levert Verstappen P2 op, op twee tienden van Sainz. Waar men bij Sergio Perez met aerorakes de werking van de vernieuwde voorvleugel in kaart tracht te brengen, zien we bij Verstappen flow viz verf op de achtervleugel om het gewijzigde achterbodywerk te kunnen evalueren.
Opvallende naam die steeds in het linker rijtje opduikt, is die van Guanyu Zhou en dat op het circuit waar hij vorig jaar verrassend als vijfde wist te starten. Hij staat bijvoorbeeld vóór de beide McLarene en Lewis Hamilton.
Grote problemen bleven uit, al verloor Alexander Albon een onderdeel na een iets te wilde rit over de kerbstone met een virtual safety car tot gevolg, terwijl Leclerc met één remactie een heel setje softs aan gruzelementen reed.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!