Iedereen zat er om 15:30 uur helemaal klaar voor, maar de start van de sessie werd uitgesteld. Er lag nog wat rommel op de baan, die eerst opgeruimd moest worden. Vijf minuten later dan gepland gingen de lampen alsnog op groen. Al snel doken de coureurs de baan op, in de hoop een zo goed mogelijk gevoel in de auto te krijgen.
Na iets meer dan vijf minuten was het ineens enorm schrikken voor Yuki Tsunoda. De Japanner verloor plots de achterkant van zijn RB21 en mag van geluk spreken dat hij zijn auto niet volledig afschreef. Ook voor de rest was het prettig dat Tsunoda zijn weg kon vervolgen, want een stevige klapper en bijbehorende rode vlag zouden de nodige trainingstijd hebben gekost. Het hele akkefietje kostte Tsunoda een half uur aan waardevolle tijd.
In het eerste kwartier van de sessie was het constant stuivertje wisselen wat betreft de snelste tijd. Oscar Piastri, Lando Norris, George Russell en Max Verstappen stonden allemaal minstens één keer bovenaan de tijdenlijst op de harde banden. Vooral Russell oogde daarbij bijzonder snel aan het begin van de sessie. De spreekwoordelijke vreemde eend in de bijt was Pierre Gasly, die zich wist te mengen in de top vijf.
Het tweede deel van de vrije training stond in het teken van de lange runs. Daardoor bleef de tijdenlijst lange tijd ongewijzigd, op één uitzondering na: Piastri wist zijn tijd nog eens aan te scherpen op oude harde banden. Ondertussen werd Verstappen even onder de loep genomen door de wedstrijdleiding voor het hinderen van Russell, al werd al snel duidelijk dat er geen verdere actie zou volgen.
Het laatste kwartier van de vrije training stond in het teken van de kwalificatieruns, waarin de snelste tijden van de sessie zouden worden gereden. Daarvoor werden verrassend genoeg de mediums uit de garage gehaald. Op het moment dat de klok op nul sprong, was het Lando Norris die in extremis de snelste ronde neerzette.
Achter Norris eindigde teamgenoot Oscar Piastri als tweede, al waren de verschillen minimaal. Nico Hülkenberg wist, net als tijdens het sprintweekend in Austin, opnieuw te verrassen: de Duitser noteerde de derde tijd.
De Ferrari-coureurs bleven geheimzinnig over de snelheid van hun SF-25 over één ronde, want zowel Charles Leclerc als Lewis Hamilton reden de hele sessie op de harde banden. Verstappen voltooide uiteindelijk geen enkele kwalificatierun en eindigde daardoor achterin het veld. De Nederlander probeerde het één keer op de zachte band, gaf na twee sectoren een halve seconde toe en brak zijn ronde af. Het lijkt dus een zware opgave te worden om de McLarens te verslaan in de sprintkwalificatie.
Zet Verstappen zijn indrukwekkende reeks voort in Brazilië? Als de Nederlander op het podium finisht krijg je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 x jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!