Slechts één Ferrari-motor eindigde in de top 10 van de kwalificatie op de Red Bull Ring. Met een zevende plaats was Charles Leclerc de best geklasseerde coureur met een Italiaanse krachtbron. Teamgenoot Sebastian Vettel haalde Q3 niet eens en Kevin Magnussen, Antonio Giovinazzi en Kimi Raikkonen eindigden ver in de achterhoede. Max Verstappen werd gevraagd naar zijn mening over het plotselinge vermogenstekort van Ferrari. Geen rare vraag, aangezien de Nederlander vorig jaar wees op het 'valsspel' van de Italianen. "Ik denk dat je dat aan de engineers van Ferrari moet vragen. Ik heb geen idee, ik rij met een Honda motor en heb geen informatie over hun motoren", liet Verstappen in gesprek met onder meer RacingNews365 weten. Ook Lewis Hamilton was zeer verrast door het gebrek aan snelheid. "Waar zijn de Ferrari's eigenlijk geëindigd? Ik had niet verwacht dat ze zo ver achter zouden liggen. Maar, zoals Max als zegt weet ik daar de reden niet van." Teamgenoot Valtteri Bottas was kort van stof: "Dit is erg verrassend!" Het moge duidelijk zijn dat geen van de coureurs zijn mening wilde geven over de 'plotselinge' vormdip van de Italiaanse krachtbron. Deze komt volgens velen voort uit het feit dat de FIA vorig jaar tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten ingreep. De regels werden verduidelijkt en voor dit jaar is er zelfs een extra sensor ingebouwd om ervoor te zorgen dat er niet langer geknoeid kan worden met de fuel flow meter. Voor aanvang van het seizoen troffen Ferrari en de FIA een schikking, die niet openbaar is gemaakt. In Oostenrijk liet Mercedes-teambaas Toto Wolff weten dat hij nog altijd meer duidelijkheid wenst over deze schikking en de vermeende overtredingen. Dat Ferrari flink wat heeft aan moeten passen moge duidelijk zijn. Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen