Lando Norris en Oscar Piastri leken lange tijd samen uit te maken wie namens McLaren de wereldtitel bij de coureurs zou pakken in 2025. Maar na de zomerstop kwam Max Verstappen in de Red Bull RB21 ineens opzetten. De Nederlander won in Italië, Azerbeidzjan en de Verenigde Staten, en voegde daar ook podiumplaatsen in Nederland, Singapore en Mexico aan toe.
Met nog vier Grands Prix en twee sprintraces te gaan, is de situatie als volgt: Norris heeft de leiding in handen, met Piastri en Verstappen daar respectievelijk één en 36 punten achter. Dat zorgt ervoor dat een uitvalbeurt of een gridstraf grote gevolgen kan hebben voor het kampioenschap.
De kemphanen kunnen zich op het gebied van de motoronderdelen in ieder geval niets meer veroorloven. De drie heren zitten voor zes van de zeven verwisselbare componenten namelijk al aan het maximum aantal toegestane onderdelen die ze kunnen gebruiken zonder daar een straf voor te krijgen. Alleen wat betreft de uitlaat is er nog speelruimte, maar op andere vlakken kan het hen duur komen te staan.
De ultieme beloning
Verstappen pakte op Monza zijn laatste, nieuwe motor. De eerste vier races daarna is hij zonder problemen doorgekomen, maar nu is het de vraag of dat ook het geval gaat zijn tijdens de laatste vier races. Als hij geen straf wil incasseren, moet hij ook de laatste races uitzingen met de motoronderdelen die hij nu heeft. Voor Norris en Piastri was de laatste motorwissel in België.
Het is dus de grote vraag of er nog ergens onderdelen gewisseld moeten worden. De straf is namelijk fors als dat moet worden gedaan: zodra een coureur bij een onderdeel voor het eerst het maximumaantal overschrijdt, volgt een gridstraf van tien plaatsen. Coureurs en teams zullen dat dus te allen tijde willen voorkomen, zeker met wat er aan het einde van de rit kan wachten: de ultieme beloning in de vorm van de wereldtitel.
Bekijk het overzicht van de motoronderdelen bij de topteams hieronder!
Gebruikte motoronderdelen F1-topteams
| Coureur | ICE | TC | MGU-H | MGU-K | ES | CE | EX |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Piastri | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
| Norris | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
| Verstappen | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 7 |
| Tsunoda | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 8 |
| Leclerc | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 6 |
| Hamilton | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 6 |
| Russell | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 3 |
| Antonelli | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 2 | 3 |
Ook interessant:
Het wordt spannender en spannender in de Formule 1, met Max Verstappen die jaagt op Lando Norris en Oscar Piastri. Kan de viervoudig wereldkampioen weer inlopen tijdens de GP van Brazilië? En welke rol speelt regen in de titelaspiraties van Verstappen? Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat er nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel









Praat mee!