Na de eerste twee uur rijden van 2023 zijn het als vanouds Ferrari en Red Bull die op de tijdenlijst bovenaan staan. Dat mag je ook meteen weer vergeten, want we weten allemaal dat tijden van ondergeschikt belang zijn tijdens de wintertest en al helemaal op dag één. Echter, ook qua productiviteit steken deze twee teams boven de rest uit. Max Verstappen reed 31 ronden, terwijl Carlos Sainz al 30 keer het Sakhir International Circuit rond ging. Sainz viel daarbij wel op met een opmerkelijk probleem. Of is het een fraai staaltje aerodynamisch innoveren? Hoe dan ook, op hoge snelheid deukte de neus van de SF23 in, om in de aanremzone weer terug te 'ploppen' (zie video onder tijdentabel). Verstappen reed al zijn runs op de medium banden en ook Sainz liet het zachte rubber vooralsnog links liggen. Problemen waren er sowieso voor Aston Martin. Felipe Drugovich viel al in zijn eerste ronden stil, hetgeen voor de eerste rode vlag van de dag (en van dit seizoen) zorgde. We zagen hem nadien wel weer op de baan, maar hij kwam nog niet verder dan slechts 7 ronden, dat terwijl alle anderen al dubbele cijfers lieten noteren. Mercedes zien we terug in de middenmoot, zowel wat betreft de rondetijd van George Russell (harde banden) als wat betreft de productiviteit (21 ronden). Max Verstappen blijft de gehele dag in de auto zitten, daar waar alle andere teams ervoor kiezen een rijderswissel door te voeren.
Meest gelezen