Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen geeft Abu Dhabi ongevraagd advies: "Die verandering zou het hier beter maken"

Max Verstappen ziet graag een specifieke wijziging tegemoet aan het Grand Prix-circuit in Abu Dhabi. Het is een verandering die het racen er beter moet maken.

De Grand Prix van Abu Dhabi vormt tegenwoordig steevast de afsluiter van het Formule 1-seizoen, maar het circuit staat niet per se bekend om haar enorm spectaculaire races, ook na de wijzigingen van vorig jaar. Er zijn in principe twee rechte stukken, met elk een DRS-zone, waar inhalen mogelijk is. Afgelopen weekend zagen we op die stukken ook weer een aantal mooie gevechten, waarbij we vooral aan het einde van het eerste stuk inhaalacties zagen. Aan het einde van het tweede rechte stuk zagen we voornamelijk inhaalacties op de momenten dat het bandenverschil tussen twee coureurs groot was.

Verstappen: "Pak bocht negen aan"

De nieuwe Formule 1-bolides van dit jaar zorgen op papier ook voor makkelijker inhalen, maar niet iedereen merkt dat. Max Verstappen wel, maar toch heeft hij een kanttekening én heeft hij een idee hoe het spektakel in Abu Dhabi vergroot kan worden. "Over het algemeen is het dit jaar iets beter om elkaar te volgen", vertelt hij aan RacingNews365 . "De enige 'straf' van de nieuwe regels is dat de drag wat groter is, waardoor je soms een net wat langere DRS-zone nodig hebt om te proberen iemand voorbij te komen." "Met de nieuwe lay-out van het Formule 1-circuit in Abu Dhabi kan je door de nieuwe bocht vijf beter inhalen in bocht zes, maar ik denk dat bocht negen gewoon nog te snel is. Je kan daar alleen vechten als je echt zij aan zij rijdt, maar zelfs dan is het heel lastig als je aan de binnenkant zit, met de hellingsgraad", zo doelt hij op de lange doordraaier. Die bocht kan dan ook wel wat wijzigingen gebruiken, concludeert de Red Bull-coureur. "In een F1-auto is zo'n snelle bocht leuker als coureur, maar het zou denk ik beter zijn voor het racen als er daar een echte remzone is, een hairpin of iets dergelijks. Dat zou beter zijn voor het racen. Bocht vijf is in ieder geval een vooruitgang ten opzichte van vroeger."

Albon: "Minder inhaalacties?"

Verstappen krijgt steun van een collega, Alexander Albon, die in tegenstelling tot Verstappen denkt dat het in Abu Dhabi zelfs minder makkelijker is geworden om in te halen. "Volgens mij hadden we op de oude lay-out zelfs meer inhaalacties, maar misschien ook niet, geloof me niet op mijn woord", lacht hij. "Bocht negen is te snel. Met onze bolides remmen we op het moment dat we de bocht ingaan. Je kan dus niet aan de binnenkant duiken." Albon stipt nog een ander punt aan: de Pirelli-banden. "Bocht negen is dan ook een probleem, maar ook qua banden hebben we het lastig. We kunnen elkaar beter volgen, maar nog steeds hebben we het zwaar met oververhittende banden. Dat is een dilemma dat we hebben." "In sector drie hier in Abu Dhabi, als je daar anderen volgt, dan verlies je zóveel downforce. Dan glijd je iets meer met je banden en oververhit je ze sneller, waardoor het heel lastig wordt. Tenzij je iemand meteen binnen een ronde of twee in weet te halen, zit je voor goed vast achter iemand", aldus de Williams-coureur.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris