Alle ogen op de Nurburgring zijn gericht op Max Verstappen. De 27-jarige F1-wereldkampioen is naar Duitsland afgereisd om zijn A-licentie te behalen. Die licentie is vereist voor coureurs die in GT3-auto’s willen deelnemen aan de 24 uur van de Nurburgring.
Verstappen heeft die wens duidelijk uitgesproken en maakte tijdens de kwalificatie al indruk door met minder vermogen toch naar de zesde plaats te snellen. In zijn klasse was hij meer dan een minuut sneller dan de nummer twee en hij gaf slechts tien seconden toe op de snelste rijder, die over aanzienlijk meer vermogen beschikte. Bij de start leverde dat komische beelden op: Verstappen viel als een blok terug op het rechte stuk, om in de bochten weer auto’s in te halen.
Logischerwijs doet Verstappen niet mee in de strijd om de winst in de Cup 3-klasse, maar hij is wel hard op weg om zijn gewenste A-licentie binnen te slepen. En dat terwijl er problemen zijn met de 89-auto waarin hij ook zou rijden.
Het zit zo: Verstappen moet in principe veertien ronden afleggen met twee verschillende auto’s. Daarom zou de Nederlander halverwege van auto wisselen, maar de 89-Porsche kampt met technische problemen. De jury heeft Verstappen echter toegestaan om alle 14 ronden in de 980-auto te rijden en zo toch aan de eisen te voldoen, mits de 89-auto ook maar eventjes het circuit betreedt.
In Duitsland klinken bovendien positieve geluiden dat Verstappen de procedure zonder morren doorloopt. Halverwege de race staat Verstappen op elf rondes. Een klein remprobleem werd snel opgelost.
Update: Niet veel later tikte Verstappen de veertien ronden aan. Hij stond de auto af aan teamgenoot Chris Lulham.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!