Onder een strak blauwe lucht begonnen de coureurs aan de kwalificatie voor de Formule 1 GP van Emilia-Romagna. De derde Grand Prix op Italiaanse bodem, ditmaal op het circuit van Imola dat voor het eerst sinds 2006 weer op de F1-kalender staat.
Na de eerste inleidende beschietingen was het Lewis Hamilton die een gat sloeg richting Max Verstappen en de rest van het veld. Valtteri Bottas en Alexander Albon moesten in de slotfase van Q1 nog aan de bak omdat hun snelste tijd(en) afgenomen werden wegens het overschrijden van de tracklimits.
Bottas wist zich probleemloos als snelste te kwalificeren voor Q2. Albon wist als zevende door te gaan naar het tweede deel van de kwalificatie.
Afvallers in Q1: Grosjean, Magnussen, Raikkonen, Latifi en Giovinazzi.
# | Coureur | Team | Tijd | Band |
---|---|---|---|---|
1 |
![]() ![]() |
Mercedes | 1:13.609 |
![]() |
2 |
![]() ![]() |
Mercedes | 1:13.706 |
![]() |
3 |
![]() ![]() |
Red Bull | 1:14.176 |
![]() |



De toppers probeerden zich allen te kwalificeren op de medium band in Q2, zodat ze op deze band de race kunnen beginnen. Verstappen werd gehinderd door een motorprobleem in zijn eerste vliegende ronde en zocht direct de pits op.
De onder druk staande Alexander Albon spinde tijdens een van zijn snelle ronden in Q2 en bezette met nog vijf minuten te gaan de elfde tijd. Red Bull wist het probleem snel op te lossen, waardoor Verstappen alsnog een snelle ronde op de medium band kon rijden en zich probleemloos kwalificeerde voor Q2.
Teamgenoot Albon lukte dat niet op de medium band en zag zich gedwongen worden om de zachte band te gebruiken. Vooraan waren het wederom de beide Mercedessen die domineerden.
Afvallers in Q2: Perez, Ocon, Russel, Vettel en Stroll.
Met alle tien de coureurs op de zachte band barste de strijd om de poleposition los in Q3. Hamilton en Bottas waren in hun eerste vliegende ronde een klasse apart en Verstappen moest liefst zeven tienden toegeven. Teamgenoot Albon verloor zijn snelle rondetijd wegens, wederom, het overschrijden van de tracklimits.
Bottas wist ditmaal teamgenoot Hamilton te verschalken en de Mercedessen werden gevolgd door Verstappen, die een halve seconde toe moest geven. Achter het duo was het verrassend Gasly op de vierde plaats voor Ricciardo en Albon.
Voorspel en win
Wie wint de GP van Emilia-Romagna 2020?
Speel mee en win een prachtige Max Verstappen-cap!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Emilia-Romagna 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
CH4OS
Tja, dit gebeurd het hele jaar al, dus ik begrijp even niet waarom het 'kansloos' is. Mercedes is (hoe spijtig ook) gewoon te oppermachtig en Max haalt vervolgens wel h et best mogelijke eruit wat er in zit, ondanks dat hij in Q2 wat last had van een bougie die uiteindelijk (en binnen de tijd) vervangen was. Dat er berichten waren (vooral de Max fanboy sites) die zeiden dat RBR nog wel eens sterk voor de dag kon komen op dit circuit, is dus ook gewoon wederom lariekoek gebleken, wat ik - als ik zo eerlijk mag zijn - eigenlijk ook al wel verwacht had. Ik zag wel dat HAM tijdens een van de opwarmrondes ook het DAS systeem gebruikte toen ik even met hem meekeek via de onboard camera's. Zou het DAS-systeem dan toch wel zoveel verschil gaan maken? Niet echt een idee van op het moment om eerlijk te zijn, maar volgend jaar gaan we dat sowieso zien, wanneer DAS verboden is.
Uzzi
DAS wordt voornamelijk gebruikt om de banden op temperatuur te krijgen. Ik vraag me af of Mercedes DAS gebruikt tijdens het racen of de qualificatie. Ik heb het in ieder geval nog niet gezien
Palpatine63
Beste redactie: "De derde Grand Prix op Italiaanse bodem, ditmaal op het circuit van Monza dat voor het eerst sinds 2006 weer op de F1-kalender staat" We zitten in IMOLA dit weekend!
Redactie RN365
You're right! ooops