Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

Max Verstappen staat er tijdens een raceweekend nimmer alleen voor. Eerste schakel tussen hem en het team van Red Bull is zijn race-engineer Gianpiero Lambiase. Verstappen spreekt vol lof en vol liefde over 'de man in zijn oor'.

Als Max Verstappen in Abu Dhabi aanschuift voor een exclusief interview met RacingNews365 oogt én praat hij ontspannen. Dat laatste doet hij honderduit over tal van onderwerpen, waar we de komende tijd meer van zullen delen op deze website. Verstappen is op het moment van het interview al wekenlang de regerend tweevoudig wereldkampioen Formule 1. Daar wordt hij om geroemd, maar hij doet dat zeker niet alleen. Binnen Red Bull kan hij altijd terugvallen op zijn race-engineer, Gianpiero Lambiase. Verstappen kan lezen en schrijven met de Britse Italiaan, maar soms kan het ook knallen tussen de twee. "Wat dat betreft laat onze relatie zich misschien het beste typeren als een huwelijk. Soms schreeuwen en roepen we naar elkaar, maar dat is oké. We moeten alleen nog even zien te bepalen wie in dit huwelijk het mannetje is en wie het vrouwtje", aldus Verstappen hardop lachend.

Lambiase kreeg Verstappen 'in de maag gesplitst'

Lambiase (vaak liefkozend 'GP' genoemd) is er natuurlijk tijdens de raceweekenden, maar daarmee houdt het contact niet op, zo blijkt als we hem vragen of hij vaak met zijn engineer belt als hij bepaalde overpeinzingen wil delen: "Dat hangt er een beetje vanaf, maar we spreken elkaar sowieso elk weekend." Het had niet veel gescheeld of de carrière van GP was anders gelopen, iets waar de twee kameraden nog regelmatig om kunnen lachen. GP kwam namelijk een jaar eerder (2015) bij Red Bull Racing terecht dan Verstappen (2016): "Er werd hem beloofd dat hij met Sebastian Vettel zou gaan werken, en dus zette hij zijn handtekening. Maar twee weken later werd duidelijk dat Seb naar Ferrari vertrok. Toen moest hij in 2015 opeens met Daniil Kvyat werken." "We lachen er nog regelmatig om. Er werd hem voorgespiegeld dat hij met Vettel zou samenwerken, maar in plaats daarvan zit hij al jaren met mij opgescheept." Er zitten dus al jaren van intensief samenwerken op, maar wat Verstappen betreft plakt het tweetal er nog vele jaren aan vast. 'Want', zo legt Verstappen uit: 'het werkt gewoon zo': "Dan is het goed om dat in stand te houden. Ik denk niet dat het goed voor je is als je steeds met een nieuwe engineer te maken krijgt." Verstappen heeft weleens geopperd dat hij stopt zodra Lambiase stopt. Geldt dat nog steeds? Een bevestiging daarvan blijft uit: "Ik hoop gewoon dat we deze samenwerking zo lang mogelijk voort kunnen zetten. Ik wil daar in ieder geval niks aan veranderen en ik hoop dat voor hem hetzelfde geldt."

Dan wordt de Formule 1 met dit aantal races echt teveel

Max Verstappen

2028 Verstappens laatste jaar in de Formule 1?

Echter, Verstappen plaatst zelf een voorzichtige stip op de horizon voor wat betreft het einde van die samenwerking als we hem tot slot vragen naar zijn toekomst bij Red Bull. Blijft hij voor altijd bij het Brits-Oostenrijkse team? "Dat zou zomaar kunnen. Maar ik zal hier niet tot mijn veertigste rond blijven rijden. Als mijn contract eind '28 afloopt, zie ik mezelf niet zo heel veel langer meer actief blijven in de Formule 1. Dan wordt het teveel, want er staan gewoon teveel races op de kalender." Als het gesprek onder toeziend oog van Red Bulls persdame wordt afgerond, horen we de dame in kwestie nog gauw even vragen hoe lang het precies nog duurt voordat Verstappen daadwerkelijk veertig wordt. Maar dat duurt nog wel even...

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"