De eerste vrije training kende zoals verwacht een hectisch begin, maar dat het zó bar en boos zou zijn, had niemand verwacht. Omdat de baan 's ochtends vlak voor de training nog was 'gewassen' was het sowieso nieuwe asfalt spekglad. Heel even was er zelfs een code rood, omdat Charles Leclerc al glijdend een paaltje uit de grond reed, waardoor er drie flinke bouten bloot kwamen te liggen.
Toen dat verholpen was, ging het glijden door. De meesten kozen voor harde banden, waarop ze in het eerste uur ruim vijftien seconden bleven toegeven op het baanrecord van Juan Pablo Montoya, dat terwijl de auto's van nu in potentie veel en veel sneller zijn. Valtteri Bottas was in dat eerste uur de snelste, terwijl ook Max Verstappen lange tijd P1 bezette.
Na het volle uur zakten de tijden snel, maar nooit tot de tijden zoals die vijftien geleden werden gereden. In bijzondere omstandigheden kon het zijn dat de beide Ferrari's zich bovenaan meldden en bijvoorbeeld ook een Alexander Albon. In de slotminuten was het echter Max Verstappen die, nog steeds op de harde band, de snelste tijd noteerde. Teamgenoot Albon hield op twee tienden vast aan de tweede tijd.
De Mercedessen, voor wat het waard is, kwamen niet verder dan de negende en de vijftiende plaats. De Ferrari's zaten er 'goed' bij met de plaatsen drie en vier.
Voor Red Bull is 2020 een verloren jaar gebleken. Kan het team samen met Max Verstappen in 2021 het tij keren? Dit en meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!