Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen lijnrecht tegenover Hamilton: "Moeten niet zo overdramatisch doen"

Max Verstappen erkent dat al het stuiteren een probleem kan vormen en dat de huidige F1-bolides niet ideaal zijn, maar vindt dat er niet zo dramatisch gereageerd moet worden. Een pijntje hoort er volgens hem ook bij als je sport.

Het gaat maar door! Het 'porpoising', oftewel het gestuiter van de huidige bolides, is een terugkerend onderwerp van gesprek in de Formule 1 in 2022. Tijdens het GP-weekend in Canada al helemaal, omdat de FIA na op het oog hevig gestuiter in Azerbeidzjan besloot in te grijpen. Lewis Hamilton en Max Verstappen werden beide gevraagd naar het gestuiter en de mogelijke lichamelijke schade die het op de langere termijn kan veroorzaken. De Brit wil graag benadrukken hoe belangrijk het is om dat te voorkomen. "Niet kijkend naar de technische kant van het verhaal, wil ik graag benadrukken, ik kan het hard genoeg zeggen, hoe belangrijk onze gezondheid is voor ons. We hebben een geweldige sport, maar de veiligheid zou het grootste belang moeten hebben, het moet het belangrijkst zijn."

Hamilton beurs

Volgens de Mercedes-coureur merkt hij al dat zijn rug het niet fijn vindt. "Ik heb nog niet met specialisten gesproken, maar ik heb het gevoel dat ik wat ben gekrompen en ik voelde na de GP van Azerbeidzjan zeker een beetje beurs. Mijn tussenwervelschijven verkeren zeker niet in 'hun beste vorm' momenteel en dat is niet goed op de lange termijn." Hamilton is er van overtuigd dat de FIA de coureurs niet lang zal laten lijden en in gaat grijpen. "Er zijn wat dingen die we moeten kunnen doen om de situatie voor iedereen te verbeteren. We willen op het circuit komen, ons werk doen en een geweldige show geven, maar wel op een zo veilig mogelijke manier om zo op de lange termijn geen blessures te krijgen." "Daarom denk ik dat we nauw samen moeten werken met de FIA en dit serieus moeten nemen. Dat doen zij, en ze maken er werk ook van", klinkt hij opgelucht.

Verstappen: Blessures horen bij sport

Max Verstappen reageert anders. Hij vindt het logisch dat het iets met je lichaam doet als je topsport bedrijft. "Er zijn veel sporten waarbij je lichaam over het algemeen schade op kan lopen. Aan het einde van je carrière ben je (lichamelijk, red.) nooit meer op hetzelfde niveau als aan het begin. Dat is nou eenmaal hoe het is." "Voetballers hebben problemen met hun knieën, allerlei verschillende soorten blessures. Als je een MotoGP-coureur bent, de hoeveelheid botten die je dan breekt in je carrière... Je kan je altijd afvragen of het het veiligste is om te doen. Nee, maar we zijn bereid risico's te nemen. Dat is onze sport, dat is waar ik van hou. Absoluut."

Verstappen erkent problemen F1-bolides: "Maar niet zo dramatisch doen"

Verstappen erkent dat de huidige F1-bolides qua filosofie niet geweldig zijn, maar vindt tegelijkertijd dat er niet opeens dramatisch moet worden gereageerd met regelwijzigingen en dat soort maatregelen. "Natuurlijk is het stuiteren niet goed en het hoort ook niet, maar sommige teams gaan er veel beter mee om dan anderen. Het is dus mogelijk om er vanaf te komen", benadrukt de regerend wereldkampioen. "Daarom denk ik niet dat we te overdramatisch moeten doen over hetgeen wat er nu gebeurt. Er zijn veel slimme mensen in de sport die ervoor kunnen zorgen dat de problemen worden verholpen. Over het algemeen denk ik dat alle auto's een beetje te veel stuiteren." Mocht er iets worden gewijzigd dan zal het gehele, algemene idee achter de huidige F1-bolides om moeten worden gegooid, denkt Verstappen. "Sommige teams hebben er echter geen grote problemen mee, maar we moeten er naar kijken. Het is de manier waarop de auto's zijn ontwikkeld, waardoor je de auto's heel laag en stijf moet afstellen om downforce te krijgen. Het is het hele design. Als je daar vanaf moet komen, moet je de hele filosofie van de F1-bolides veranderen."

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap