Na de race op Monza viel Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Toscane al in de eerste ronde uit na een crash. Ook zonder die crash had hij waarschijnlijk al vroeg in de race zijn Waterloo gevonden, aangezien zijn motor kuren vertoonde. Het waren dezelfde problemen als in de week daarvoor en het was al de derde keer dit seizoen dat de Nederlander door motorgerelateerde problemen de finishvlag niet zag.
In de RacingNews365-podcast worden de problemen van Red Bull en Honda uitvoerig besproken. Formule 1-journalist Ruud Dimmers legt uit waarom de druiven zeker op Mugello zo zuur waren: "Het was heel raar. Op zaterdag had Verstappen nergens last van. Een goed kwalificatie, hij lag derde, de racepace zag er goed uit en het bandenmanagement was prima. We dachten met zijn allen, hij kan voor de overwinning gaan!"
Ook Tom Coronel dacht dat, maar hij kwam uiteindelijk bedrogen uit. "Je zag het in de vrije trainingen. Constant zat Max te teasen, hij zat elke keer een paar honderdsten achter Bottas en iedere keer zat hij voor Hamilton. Ik dacht, 'dit wordt 'm, hier gaat hij een beuk uitdelen'", aldus de autocoureur. Coronel en alle andere Verstappen-fans kwamen uiteindelijk van een koude kermis thuis.
Verstappen viel dus in ronde één uit, nadat hij al op weg naar de grid problemen had met zijn bolide. De Red Bull-monteurs gingen hard aan de slag, maar blijkbaar was dat tevergeefs. "De start ging goed, maar toen kwam na een meter of honderd het vermogen erin en zakte hij gewoon weg. Ongelooflijk", zo blikt Dimmers terug.
Een Honda-probleem nekte Verstappen, zo lijkt vrijwel zeker. "Honda en Red Bull zoeken het momenteel uit, maar het is de tweede keer op rij! De vorige keer hadden ze een oververhittingsprobleem, iets dat ze blijkbaar al vaker hebben gehad. Albon heeft al redelijk vaak een poepstart gehad dit seizoen. Hij verliest zoveel plaatsen bij de start, dat ligt aan de software van Honda", concludeert Dimmers.
Het is volgens hem niet de eerste keer dat die problemen zich voordoen bij Red Bull-Honda. In 2019 was het al namelijk al meer dan eens raak bij Verstappen. "Vorig jaar zagen we dat ook bij Max, in Oostenrijk en in Duitsland bijvoorbeeld. Iedere keer was het maar de vraag of hij überhaupt van zijn lijn weg zou kunnen komen. Nu gebeurt het weer twee keer op rij, problemen met de Honda-motor."
En Red Bull schiet zich dan ook flink in de voet, meent zowel Coronel als Dimmers. Het team heeft zelf immers de lat zo hoog gelegd. "Red Bull heeft zoveel ambities, zij leggen die lat heel erg hoog. Ze hadden het in aanloop naar het seizoen nog over de betrouwbaarheid, dat ze niet mochten uitvallen. Nu hebben we negen races gehad en drie uitvalbeurten. Drie keer een elektronisch probleem, een Honda-probleem", zo is Dimmers kritisch.
"Dit mag gewoon niet gebeuren!", zo valt Coronel hem bij. "Niet als je voor het wereldkampioenschap wil vechten, dan zijn dit de grootste killers. Het mag niet eens één keer gebeuren, en dit was al de derde keer. Het gescheld van Max toen hij uitviel, daar heb ik honderd procent begrip voor. Ik vind dat hij nog rustig is gebleven", meent de autocoureur. "Je wordt als coureur gillend gek! Je bouwt naar het moment op en dan wordt het allemaal van je afgepakt."
Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.