De banden speelden het hele weekend een belangrijke rol in Baku. Pirelli had namelijk de C6-band meegenomen, de zachtste uit het hele spectrum, al rijden de coureurs daar liever niet op. Tijdens de vrije trainingen werd het dan ook een tactisch spel om de juiste banden voor de kwalificatie en de race over te houden.
De chaotische kwalificatie, met de nodige rode vlaggen, zorgde op dat vlak voor flink wat uitdagingen, want je moest immers genoeg banden voor de race op zondag overhouden. Bij Verstappen werd echter voor een ongewone strategie gekozen: hij startte op de harde banden. En dat is iets wat we zelden zien bij de polesitter van dienst.
Maar hoe groot was het risico om de race op harde banden te starten, gezien het feit dat hij daar tot dan toe nog niet mee had gereden? Die vraag kreeg Verstappen tijdens de persconferentie na de race. "Nou, niet zozeer omdat ik niet wist hoe goed ze zouden zijn. Het ging meer om de start of een ongelegen safety car," vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365.
"Dus zodra we de twintig ronden hadden gepasseerd, was ik wat blijer, maar het was wel een beetje een risico. Ik denk dat het ongebruikelijk is om vanaf poleposition te starten op de hardste banden die beschikbaar zijn."
"Maar we hebben het gedaan en ik denk dat het de juiste beslissing was. Voor de race zeiden we al dat er hoe dan ook één strategie zou werken en dat we na afloop tevreden zouden zijn. Gelukkig hebben we de juiste gekozen," besluit de viervoudig wereldkampioen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!