Twee overwinningen op rij: weinig mensen hadden de ommekeer van Red Bull verwacht. In Hongarije stonden de gezichten immers zeer somber na de negende plaats van Verstappen. De 27-jarige Nederlander reed een verloren race op het Mickey Mouse-baantje, waardoor het seizoen als een nachtkaars uit leek te gaan. Grote updates zouden niet meer volgen met het oog op 2026.
Een paar weken later ziet de wereld er totaal anders uit. Verstappen pakte al de tweede plaats in Zandvoort, en stond in Italië en Azerbeidzjan zelfs op het hoogste treetje van het podium. Tweemaal reed de wereldkampioen simpel weg bij zijn naaste belagers, iets wat recent nog onmogelijk leek. Wat is er toch in korte tijd gebeurd bij Red Bull?
Allereerst kwam de RB21 zeer goed tot zijn recht op de circuits met weinig downforce. De aerodynamische efficiëntie van de Red Bull is al het hele jaar op orde, zo bleek aan het begin van het seizoen ook in Japan en Saoedi-Arabië. Qua topsnelheid heeft het team een voordeel op McLaren, en ook de snelle bochten liggen Red Bull goed. Als je dan een coureur van het kaliber Verstappen achter het stuur hebt, maakt hij nog een extra verschil.
Update
Maar er speelt nog meer. Red Bull nam in Italië een gewijzigde vloer mee en wist daarmee duidelijk extra performance vrij te spelen. Verstappen zei na de race in Baku dat de auto precies deed wat hij wilde, ook in de langzame bochten.
Red Bull blijkt in staat de hardnekkige onbalans aan te pakken, waardoor ze dichter bij McLaren komen. Bovendien houd je de bandenslijtage beter onder controle als de auto minder glijdt. Over een raceafstand neemt de competitiviteit daardoor toe, terwijl Red Bull in de kwalificatie sowieso al sterk voor de dag kwam.
Daarnaast loopt iedereen weg met Laurent Mekies, de nieuwe teambaas van Red Bull. De Fransman voerde enkele wijzigingen door in de manier waarop Red Bull een Grand Prix-weekend aanpakt, en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Red Bull draait de motor al eerder open in de vrije trainingen en probeert zo direct valide simulaties uit te voeren. Het resultaat is dat de auto sneller kan worden aangepast wanneer er foutjes of problemen opduiken.
Kwaliteiten
Allemaal positieve ontwikkelingen, maar de rol van Verstappen mag niet onderschat worden. Mekies stelt de Nederlandse coureur namelijk centraal, terwijl er tot voor kort meer naar de simulator werd gekeken. Verstappen weet precies wat hij van de auto wil en krijgt de ruimte om zijn mening door te drukken.
In Monza wilde Verstappen bijvoorbeeld per se met minder downforce rijden, iets waar technisch directeur Pierre Waché openlijk over twijfelde. Hij deed het toch en vertaalde dat naar poleposition in de kwalificatie. Twee weken later, in Baku, startte hij bewust op de harde band en pakte hij daarmee de overwinning.
De kwaliteiten van Verstappen op het circuit staan buiten kijf, maar ook daarbuiten maakt hij het verschil. Hij speelt een cruciale rol in de memorabele ommekeer van Red Bull met zijn bijdragen aan updates, setup en strategie. Natuurlijk moet in Singapore blijken of Red Bull ook op een downforcecircuit kan meevechten, maar het team staat er ongetwijfeld sterker voor.
Zelfs als het dit seizoen te laat zou zijn voor een wereldtitel, zijn de huidige ontwikkelingen belangrijk voor de toekomst. Verstappen is loyaal gebleven aan Red Bull en hoopt vanaf 2026 te scoren met een eigen motor. Met de huidige aanpak van Red Bull is de kans op succes simpelweg groter geworden. Naar Verstappen luisteren loont.
Ook interessant:
Moeten we nog verrast zijn als Max Verstappen en Red Bull verrassen? Of zien we een patroon en is het team daadwerkelijk bezig aan een opmars? Het is de vraag die natuurlijk centraal staat in nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, waar Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk hun opwachting maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!