Alle Formule 1-coureurs moeten voorafgaand aan een nieuw Formule 1-seizoen entreegeld betalen. Dit is opgebouwd uit een basisbedrag (€10.400,-), aangevuld met een vastgesteld bedrag per gewonnen WK-punt in het jaar ervoor (€2.100,-).
In het geval van Max Verstappen komt dat dus neer op een bonnetje van 10.400 + (454 x 2.100) = €963.800,-. Het is een all time record. Het volledige overzicht van de entreegelden van alle coureurs check je in te tabel onder dit artikel.
Het hoge bedrag doet ook Verstappen duizelen. "Ik vind dat een absurd hoog bedrag", zo wordt Verstappen geciteerd door Motorsport-Total. "Ik denk dat het niet juist is dat we zo veel dienen te betalen. Dit is ook in andere sporten niet aan de orde."
Met zijn riante salaris moet de Red Bull-kampioen het bedrag relatief eenvoudig op kunnen hoesten, maar het bonnetje komt naar verluidt niet bij de coureur zelf terecht, zo bevestigt teamadviseur Helmut Marko met een lichte twijfel.
"Als ik me de details van zijn contract goed herinner, ben ik bang dat wij die kostenpost moeten betalen", aldus de Oostenrijker.
Entreegeld (superlicentie) Formule 1-coureurs 2023
Coureur | Punten (2022) | Bedrag |
---|---|---|
Verstappen | 454 | €963.800 |
Leclerc | 308 | €657.200 |
Perez | 305 | €650.900 |
Russell | 275 | €587.900 |
Sainz | 246 | €527.000 |
Hamilton | 240 | €514.400 |
Norris | 122 | €266.600 |
Ocon | 92 | €203.600 |
Alonso | 81 | €180.500 |
Bottas | 49 | €113.300 |
Magnussen | 25 | €62.900 |
Gasly | 23 | €58.700 |
Stroll | 18 | €48.200 |
Tsunoda | 12 | €35.600 |
Zhou | 6 | €23.000 |
Albon | 4 | €18.800 |
De Vries | 2 | €14.600 |
Hulkenberg | 0 | €10.400 |
Piastri | 0 | €10.400 |
Sargeant | 0 | €10.400 |
Ook interessant:
Waarom Mercedes wel op safe móét spelen ten opzichte van extreem Ferrari
Afgelopen woensdag concludeerden we dat de nieuwe Ferrari SF-23 een revolutie in vermomming was. Meerdere details maakten duidelijk dat het concept van 2022 tot in extremen is uitgediept bij het uittekenen van de 2023-bolide. Kijkend naar de nieuwe Mercedes is dat gevoel heel anders.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!