Nu Max Verstappen zich als kanshebber meldt in de strijd om de rijderstitel, ligt de focus aan alle kanten vooral op dat gevecht. Het verhaal is inmiddels wel bekend: een achterstand van 36 punten voordat de actie losbarst in Brazilië, die Verstappen met nog vier races én twee sprintraces te gaan dicht moet rijden. Een lastige opgave, maar gezien de recente opmars zeker geen onmogelijke.
De constructeurstitel is namelijk al vergeven, nadat McLaren na een sterke start niet meer in te halen was door de concurrentie. Voor die titel hoeft dus niet meer gestreden te worden, al zou het onjuist zijn om niet meer naar het constructeurskampioenschap te kijken. De spanning is namelijk om te snijden in de strijd om de tweede plek, nu Ferrari, Mercedes én Red Bull Racing binnen tien punten van elkaar staan.
Ferrari heeft P2 nog in handen met 356 punten, maar één puntje daarachter vinden we Mercedes al terug op P3. Red Bull staat er met 346 punten net iets verder achter, en heeft ook het nadeel dat Yuki Tsunoda tot dusver nog niet mee wist te komen met zijn teamgenoot. Maar op enkele uitschieters bij Mercedes en Ferrari na, zoals de overwinning van George Russell in Singapore en P2 voor Charles Leclerc in Mexico, doet Verstappen het de afgelopen weken in zijn eentje beter dan de rijdersduo's van de concurrentie.
Zo liepen Verstappen en Red Bull in rap tempo in op Ferrari en Mercedes, en komt die tweede positie in het constructeurskampioen een stuk dichterbij. Die positie zou een mooie opsteker zijn voor het team na een seizoen waarin lang niet alles van een leien dakje ging. Ook in dat geval geldt: zeker geen onmogelijke opgave, die tweede plaats.
Miljoenenstrijd
Toch gaat het in het geval van het constructeurskampioenschap niet alleen om de eer. Er komt namelijk ook een flinke prijzenpot bij kijken, die wordt verdeeld op basis van de uiteindelijke stand in het kampioenschap. Een deel van het prijzengeld dat Liberty Media jaarlijks uitdeelt, wordt via een aflopende percentageschaal verdeeld onder de teams. Dat gaat over de laatste jaren over tientallen miljoenen, oplopend tot zelfs meer dan 150 miljoen dollar.
Hoe het dit jaar precies zit met die prijzenpot, is even afwachten. Dat hangt namelijk allemaal af van de totale inkomsten van Liberty Media, waarvan een aanzienlijk deel als prijzengeld naar de teams gaat. De precieze cijfers worden niet naar buiten gebracht, maar op basis van andere informatie kan een schatting een vrij accuraat beeld schetsen.
Zo begreep RacingNews365 vorig jaar dat zo'n 45% van de totale omzet van Liberty Media, die rond het einde van 2024 op zo'n 1,15 miljard dollar geschat werd, verdeeld werd als prijzengeld. Daarmee ging 161 miljoen dollar naar constructeurskampioen McLaren (14% van de totale prijzenpot), 151 miljoen naar Ferrari op P2, en Red Bull kreeg 140 miljoen voor de derde plaats. Stake F1 eindigde op de tiende plaats en kreeg 69 miljoen, 6% van de totale pot.
Zo was het verschil tussen de nummers twee en drie dus al tien miljoen dollar, en het is aannemelijk dat die verschillen dit jaar nog groter zullen zijn als Liberty Media meer omzet draait dan in 2024. De posities die Verstappen en Red Bull in de slotfase van dit seizoen nog kunnen winnen, zijn ook op financieel vlak van groot belang. Een laatste eindsprint kan een team zo tien tot vijftien miljoen extra opleveren, en dat is, zeker met het oog op de nieuwe reglementen voor volgend jaar, geen overbodige luxe.
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel










Praat mee!