Het goede nieuws vanuit Honda was eerder deze week dat Red Bulls betrouwbaarheidsproblemen opgelost zouden moeten zijn. Dat gaf Helmut Marko namens het team van Max Verstappen te kennen , waarbij hij wees naar porpoising als de voornaamste oorzaak voor de betrouwbaarheidsproblemen. Het was duidelijk dat Marko (in ieder geval naar de buitenwereld toe) vertrouwen had in een directe fiks voor de RB18. Maar niet alleen de betrouwbaarheid zou onder handen zijn genomen. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull voor (voorlopig) Max Verstappen alleen een nieuw chassis heeft meegenomen, maar dat nieuws moet officieel nog bevestigd worden. Dit chassis zou een lichtere constructie hebben. Geen overbodige luxe, want van de RB18 wisten we dat met behoorlijk wat overgewicht kampte.
Directe tijdwinst voor Red Bull
Dit is geen gemakkelijke opgave, omdat het chassis natuurlijk de kern van de bolide is, met alle veiligheidsmaatregelen van dien. Het verlichten van de vloer is wat dat betreft minder ingewikkeld en ook deze zou onder handen zijn genomen door de engineers uit Milton Keynes, enkel met als doel het totaalgewicht van de RB18 terug te dringen. Red Bull legt hier de primaire focus op, omdat hiermee meer tijd zou kunnen worden gewonnen dan met welke aerodynamische aanpassing dan ook. Het zou immers gaan om een gewichtsbesparing van zo'n drie tot vijf kilo, wat zich op het circuit vertaalt naar een tijdwinst van zo'n twee tienden van een seconde per ronde. Hiermee moet het gat naar Ferrari al voor een groot deel worden gedicht. De F1-75 zou het hele seizoen al veel dichter op reglementaire minimumgewicht van de de auto's van 2022 zitten.
Meest gelezen