Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Verstappens Red Bull tot twee tienden per ronde sneller dankzij Imola-upgrade

De RB18 van Max Verstappen heeft naar verluidt voor de GP van Emilia-Romagna een upgrade gekregen. Met deze upgrade moet het gat naar Ferrari grotendeels gedicht worden.

Verstappen Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het goede nieuws vanuit Honda was eerder deze week dat Red Bulls betrouwbaarheidsproblemen opgelost zouden moeten zijn. Dat gaf Helmut Marko namens het team van Max Verstappen te kennen, waarbij hij wees naar porpoising als de voornaamste oorzaak voor de betrouwbaarheidsproblemen.

Het was duidelijk dat Marko (in ieder geval naar de buitenwereld toe) vertrouwen had in een directe fiks voor de RB18. Maar niet alleen de betrouwbaarheid zou onder handen zijn genomen. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull voor (voorlopig) Max Verstappen alleen een nieuw chassis heeft meegenomen, maar dat nieuws moet officieel nog bevestigd worden. Dit chassis zou een lichtere constructie hebben. Geen overbodige luxe, want van de RB18 wisten we dat met behoorlijk wat overgewicht kampte.

Directe tijdwinst voor Red Bull

Dit is geen gemakkelijke opgave, omdat het chassis natuurlijk de kern van de bolide is, met alle veiligheidsmaatregelen van dien. Het verlichten van de vloer is wat dat betreft minder ingewikkeld en ook deze zou onder handen zijn genomen door de engineers uit Milton Keynes, enkel met als doel het totaalgewicht van de RB18 terug te dringen. Red Bull legt hier de primaire focus op, omdat hiermee meer tijd zou kunnen worden gewonnen dan met welke aerodynamische aanpassing dan ook.

Het zou immers gaan om een gewichtsbesparing van zo'n drie tot vijf kilo, wat zich op het circuit vertaalt naar een tijdwinst van zo'n twee tienden van een seconde per ronde. Hiermee moet het gat naar Ferrari al voor een groot deel worden gedicht. De F1-75 zou het hele seizoen al veel dichter op reglementaire minimumgewicht van de de auto's van 2022 zitten.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten vanaf nu all-in gaan

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Emilia-Romagna.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

20 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"