De beelden gingen de hele wereld over. Na de sprintrace ging Max Verstappen verhaal halen over hun botsing in de eerste ronde. In de sidepod van Verstappen zat een groot gat, hij noemde Russell een 'dickhead'. De Mercedes-coureur op zijn beurt was zich van geen kwaad bewust. In de F1 Nation- podcast blikken Tom Clarkson en oud-wereldkampioen Damon Hill terug op het incident. "Misschien was Russell een beetje te onstuimig, maar toch, dat is racen", zegt Hill. "Hij liet zien dat hij per se voor het gat gaat en zei daarmee eigenlijk dat als je er niet voor gaat, je geen coureur bent." Hill ziet een verband tussen de botsing en de ontwikkeling van de Formule 1-wagens. "Sinds ze de auto's robuuster hebben gemaakt, wordt het met elkaar raken van de wielen als acceptabel gezien. Maar weet je, als je tegen iemands zijkant aanrijdt en de aerodynamica beschadigt en hem mogelijk ook uit de race rijdt, dan is dat waarschijnlijk een beetje te veel van het goede."
Entertainment in de Formule 1 wordt steeds belangrijker gemaakt en dat zal volgens Hill bijdragen aan dit soort momenten. "Ik zou graag minder contact zien. Maar het is erg moeilijk om mensen te vragen voor een entertainende race te zorgen en geen risico's te nemen of geen kansen te nemen." "Het nemen van risico impliceert dat er momenten zullen zijn dat het niet lukt. De ene persoon kan er slecht uitkomen of de andere persoon kan er slecht uitkomen. Ik denk zeker niet dat het aangemoedigd moet worden. Ik denk niet dat je moet proberen om coureurs tegen elkaar op te laten botsen in bochten van 90 graden op een stratencircuit." Tom Clarkson vindt dat Russell weinig kwalijk te nemen valt in dit geval. "Ik denk dat George naast Max zat. Wat moet hij hier anders doen? Als we dit niet toestaan in die sprintrace, dan zullen er helemaal geen inhaalacties meer zijn in de Formule 1." Hill denkt dat het wat genuanceerder is. "Je zou zeker kunnen stellen dat Max aan de buitenkant zat, hij wist dat hij in gevaar zou komen. Hij had terug kunnen krabbelen, maar dat deed hij niet. Hij koos ervoor om de buitenkant vast te houden en genoeg ruimte over te laten voor George. Maar dat is geen exacte wetenschap. Het zijn hele goede coureurs, maar je kunt er niet elke keer zeker van zijn dat het werkt."
Meest gelezen