Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Verstappen was ook zonder fout kansloos voor de zege in Turkije

Max Verstappen kende een mislukte Grand Prix van Turkije. De F1-coureur ging als favoriet van start op het natte circuit buiten Istanbul, maar kwam slechts als zesde over de meet. Na afloop leverde het volop kritiek op, maar Verstappen zal er niet wakker van liggen.

Regen, het zorgt in Nederland voor euforie. Regen staat in de hoofden van veel fans immers gelijk aan heroïsche races van Max Verstappen. Races waarin hij op Schumacheriaanse wijze de vloer aan moet vegen met de concurrentie. In Turkije was die hoop er ook, maar was die al snel vervlogen. Midden in de Racing Point-sandwich ging Max Verstappen van start in Turkije, maar al in de eerste meters konden zijn plannen de prullenbak in. Zijn Red Bull kwam niet van zijn plek, waardoor hij veel posities verloor, waarvan velen alweer teruggewonnen werden in de openingsronde. Het bekende Honda-euvel speelde Verstappen en Alexander Albon parten in de cruciale eerste meters. De Nederlander kwam vast te zitten achter Sebastian Vettel terwijl vooraan het veld Lance Stroll eenvoudig wegliep. Frustrerend, aangezien inhalen op Istanbul Park niet makkelijk is. Het glibberige asfalt zorgde zelfs onder droge omstandigheden voor problemen. Verstappen pakte Vettel echter met een goede strategische call van het team, maar vond toen Perez op zijn pak. De Mexicaan, tweede, vormde de volgende hindernis. Dat Verstappen veel meer pace had was duidelijk, maar zonder DRS werd inhalen een hachelijke opgave. Ondertussen werd ook duidelijk dat Verstappen op de intermediates worstelde met zijn auto. Naar later bleek had het team een grote fout gemaakt bij het afstellen van de voorvleugel, waardoor de auto een grote onbalans had. Bij de pitstop werd vervolgens de verkeerde aanpassing gemaakt waardoor het probleem nog groter werd. De Nederlander worstelde met zijn rode stier. Veel vaker dan hem lief was brak de kont van de RB16 uit en stond Max te malen en in de snelle bochten had Max onderstuur. Verstappen beet zich echter vast in Perez en toen de Mexicaan een foutje maakte zat hij er te dicht achter. De honger was te groot, Max was te gedreven en dook achter Perez in de snelle rechterknik. Het gevolg: downforce weg, Max op de uitloopstrook en een dikke spin door al het water dat daar stond. Weg P2, weg kansen op de zege en weg set banden. Een grote fout van Verstappen die hem duur kwam te staan. Daar was niemand meer van over de zeik dan Max zelf. Bikkelhard is hij voor zichzelf en de drang om te winnen is zo groot. Zeker in een jaar waarin Mercedes nagenoeg onverslaanbaar is. Verstappen vergooide de kans op zijn tweede seizoenzege en wist dat maar al te goed. De frustratie droop er dan ook vanaf tijdens de slotfase van de race en direct na afloop.

Natuurlijk, het internet stond vol met betweters die beweren dat Max niet bestand is tegen de druk. Dat hij te gretig is, het nooit zal leren, nooit kampioen zal worden. Allemaal gelul! Ook Verstappen is een mens en maakt fouten. In dit geval een grote fout, maar als je kijkt naar zijn seizoen tot op heden dan presteerde hij ook vaak het onmogelijk door een Mercedes te verslaan. Die momenten worden natuurlijk vergeten in de emotie. In diezelfde emotie wordt Verstappen ook weer even afgemaakt. Zo werkt het in de sport. From hero till zero. Je bent zo goed als je laatste race. De bakken kritiek waren niet mals en zullen dat in de komende dagen ook niet zijn. En Max? Die zal er maling aan hebben. Hij weet zelf dat hij een fout maakte op een dag waarop er grote mogelijkheden lagen. Maar ook op een dag waarin Red Bull het op verschillende vlakken liet liggen. Want had Verstappen de race wel kunnen winnen? Nee, eigenlijk niet. Zijn voorvleugel was niet goed afgesteld door het team, waardoor de rechtervoorband bijzonder snel sleet. Nog een extra pitstop was dan ook nodig en het tempo op de derde set van de intermediate band kakte ook snel in door overmatige slijtage. En aan kop? Lewis Hamilton, zoals altijd. De Mercedes-coureur wist 50 ronden te rijden op zijn intermediates, terwijl het voor Verstappen en Albon na 20 ronden al gedaan was met het rubber. Alleen zal je nauwelijks iemand horen over de bandenslijtage van Red Bull, dat was namelijk minder zichtbaar dan Verstappens fout. Frustrerend, dat is het woord dat past bij het weekend van Verstappen en zijn team. Er zal in het motorhome van Red Bull wel een keer met een deur zijn geslagen. Het feestweekend van de 300ste GP van Red Bull in de Formule 1 werd een weekend om heel snel te vergeten. En Verstappen? Die was er bijzonder zuur van en heeft niemand nodig om hem te vertellen dat hij een fout maakte. Hij is harder voor zichzelf dan wie dan ook in zijn omgeving. Maar hij zal ook met zijn vuist op tafel slaan bij het team dat blunderde.

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'