Voor het eerst in het F1-seizoen 2019 vertrokken de coureurs op een natte baan. Alle rijders kozen ervoor om te starten op de volledige regenbanden, waarbij het veld werd aangevoerd door de safety car voor drie ronden om vervolgens plaats te nemen op de grid voor de officiële, staande start van de Grand Prix.
Verstappen kende een zeer slechte start en viel terug tot de vierde positie achter de Mercedessen en Raikkonen, maar heroverde in de tweede ronde al een positie. Een crash van Sergio Perez zorgde voor een safety car-periode, het sein voor veel coureurs om te wisselen naar de intermediates. Nadat het veld in de vijfde ronde werd losgelaten namen Hamilton, Bottas en Verstappen afstand van de rest van het veld.
Daniel Ricciardo's weekend kende een passend einde toen hij zijn Renault-motor opblies, waardoor er een virtual safety car-periode werd ingelast. Verstappen leek klem te zitten achter Bottas en zag Leclerc snel naderen. De Ferrari-coureur had tijdens de VSC-periode een nieuwe set van de intermediates gemonteerd en plukte daar de vruchten van. Voor de Red Bull-coureur het seizoen om als eerste van de topcoureurs te wisselen naar slicks, waarop hij direct spinde.
Een crash van Leclerc zorgde voor een tweede safety car-periode en chaos op de baan. De voorsprong van Hamilton verdween als sneeuw voor de zon en de leider ging in de fout door van de baan te vliegen en zijn auto te beschadigen. Bij zijn pitstop stuntelde de Mercedes-crew, waardoor Hamilton bijna een minuut stilstond en terugviel tot de vijfde plaats. Verstappen nam de leiding in de race over en reed op nieuwe intermediates eenvoudig weg bij Hulkenberg en Bottas. De Renault-coureur lag eindelijk op een gedroomde podiumpositie, maar crashte in de laatste bocht.
Verstappen had ondertussen een grote voorsprong opgebouwd, maar zag deze verdwijnen door de safety car-periode. Nadat de coureurs weer los werden gelaten doken veel coureur de pits in voor slicks, iets dat Kvyat en Stroll als tijdens de neutralisatie hadden gedaan. Hierdoor lagen zij met nog tien ronden te gaan op de tweede en derde positie achter Verstappen.
Het was echter nog niet gedaan met het spektakel, want Bottas crashte hard in de eerste bocht en zorgde wederom voor een safety car-periode. Verstappen wist in de slotronden eenvoudig naar de zege te rijden voor Vettel en Kvyat.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
GP Duitsland 2019 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!