Max Verstappen moet op zondag voorbij aan Charles Leclerc als hij de Grand Prix van Australië wil winnen. Hij kan daarbij hulp krijgen van drie DRS-zones, in tegenstelling tot de vier zones die er aan het begin van het raceweekend waren. Op zaterdagochtend besloot de FIA echter 'uit veiligheidsoverwegingen' de vierde DRS-zone te schrappen, waardoor er nu nog drie over zijn. Gevraagd naar die beslissing van de FIA, snapt Verstappen er vrij weinig van. "Het wordt natuurlijk lastiger in de race nu er een DRS-zone minder is. Ik snap niet echt waarom ze die zone hebben weggehaald, want het was veel veiliger dan bijvoorbeeld in Djedda. Het is voor mij dan ook een beetje een mysterie waarom daar voor is gekozen", zucht hij.
Een team klaagde
Volgens Max werd het onderwerp DRS tijdens de drivers briefing op vrijdagavond uitvoerig besproken en was er een team tegen de vierde zone. Negen teams waren dus voor, maar toch verdween de DRS-zone op zaterdagochtend als sneeuw voor de zon. "Er was een team dat er over heeft geklaagd en zaterdagochtend werd de vierde DRS-zone verwijderd, dus ik snap er weinig van. Voor mij was het beter dan in bijvoorbeeld Djedda, want daar waren er veel meer bochten." Waar de Red Bull-coureur vooral van baalt, is dat de verwijderde DRS-zone waarschijnlijk voor meer spektakel had gezorgd tijdens de race in Melbourne. "Voor mij was er hier geen enkel probleem met het rijden met DRS open. Dus ja, je moet het aan de FIA vragen, want zij hebben de keuze gemaakt. Het is zonde, want het had voor beter racen gezorgd."
Sainz is het met Verstappen eens
Niet alleen Verstappen snapt er overigens weinig van, ook Ferrari-concurrent Carlos Sainz is er niet blij mee. "Het is zonde, want daardoor hadden we veel beter racen kunnen zien. Als je dan ziet dat we in Djedda wel DRS hebben terwijl we in snelle bochten zitten en tussen muren rijden... ja... ik ben niet de juiste persoon om het uit te leggen.."
Meest gelezen