Papaya rules zijn de afgelopen tijd een begrip geworden in de Formule 1. McLaren noemt de onderlinge regels tussen Lando Norris en Oscar Piastri om het resultaat te maximaliseren. In 2025 ging dat echter een aantal keren fout, waardoor Max Verstappen kon profiteren. Norris ging er alleen wel alsnog met de rijderstitel vandoor met een voorsprong van twee punten op Verstappen.
Voormalig Formule 1-coureur Jacques Villeneuve heeft het niet zo op de papaya rules. Hij rekent vooral af met de naam, omdat dat voor een verkeerd beeld zorgt.
"Het zit in de naam", stelt Villeneuve in de High Performance-podcast. "Het opende eigenlijk de deur om allerlei stomme dingen te zeggen, zoals: Max eet papaya als ontbijt. Het is leuk en onschuldig, en het werkte ook prima toen ze alles makkelijk wonnen. Dan is iedereen gezellig en vriendelijk, houden we van elkaar en leven we samen in een soort la-la-land."
"Maar zo is het natuurlijk niet. Elk team heeft eigen papaya rules. Ze noemen ze alleen niet zo en ze brengen ze niet naar buiten. Ze hebben ze wel, maar ze praten er simpelweg niet over."
Inhaalactie in Abu Dhabi
Villeneuve haalt een voorbeeld aan. Want hebben McLaren en Zak Brown het in Abu Dhabi wel toegestaan dat Piastri Norris in de eerste ronde buitenom inhaalde? "Dat is precies de vraag die we moeten stellen: stond Brown het toe, of lag het vast in het contract van de coureur? Dat weten we niet, want elk contract is anders."
"In sommige contracten is één coureur duidelijk de leider. In een andere staat juist: we kunnen je niet tegenhouden om voor je eigen kampioenschap te gaan, zolang je daar mathematisch nog kans op maakt. Als de contracten zo in elkaar zaten, dan hadden ze Oscar nooit, maar dan ook echt nooit, kunnen opdragen om Lando te helpen, omdat hij zelf nog een kans had. Zowel Lando als Max hadden in de laatste ronde nog een motor kunnen opblazen. Zo simpel is het."
Villeneuve wil daar dus ook niet aan. "Het is makkelijk om te roepen: papaya rules, maar we weten simpelweg niet wat er in de contracten staat. Als ze een contract hadden gehad waarin Lando de duidelijke nummer één was. omdat hij al, 5, 6 of 7 jaar bij het team zit en Oscar de nieuwe coureur is die de eerste twee à drie jaar moet helpen, dan hadden we veel eerder in het seizoen teamorders gezien. Zo simpel is het."
Meest gelezen
In dit artikel








Praat mee!