Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Alpine F1 Team

Voormalig Renault-kopstuk hekelt einde motorproject: "Een schande én triest!"

Maandag volgde het nieuws dat Renault als motorleverancier uit de Formule 1 verdwijnt. Bruno Mauduit, voormalig hoofd ontwikkeling bij Renault, hekelt het besluit.

Gasly Qualifying Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De kogel is door de kerk: Alpine wordt een klantenteam in de Formule 1 en neemt afscheid van de Renault-motoren. Het project voor 2026 wordt stopgezet, alle protesten van de medewerkers ten spijt. Het zorgt voor teleurstelling bij Bruno Mauduit, voormalig hoofd ontwikkeling van Renault in de fabriek in Viry-Châtillon.

"Het was al sinds augustus besloten", stelt Mauduit tegenover L'Equipe. "Het is een schande én triest voor de hele geschiedenis van Viry. De beslissing is niet verrassend, het is het resultaat van tien jaar wanbeleid, slechte resultaten en het feit dat we maar één team hebben. We hebben geen enkel argument om door te gaan. Krijgen we te horen dat de 2026-motor briljant is? 'Dat moeten we nog zien', dat kunnen we niet gebruiken als argument om door te gaan. Wat er de afgelopen jaren is uitgevoerd, is niet genoeg. En iedereen heeft daar schuld aan."

Goedkoop

Mauduit wijst naar de resultaten. "Het resultaat is het enige dat telt. Anders wordt het moeilijk. Het wordt steeds erger. Een of twee jaar geleden was ik niet erg blij, maar nu is het een lijdensweg. We moeten het bloeden stoppen. Het einde is dramatisch en triest. Er had meer gedaan moeten worden in plaats van af te wachten en tevreden te zijn met de slechte resultaten. Mensen hadden van binnenuit in opstand moeten komen."

Ook Denis Chevrier, voormalig directeur van de motorafdeling, baalt als een stekker. "Alpine wil de Formule 1 goedkoop houden. Daarom stapten ze niet over op hybridemotoren, in tegenstelling tot andere concurrenten. Ze kwamen op achterstand te staan en dat was het begin van een periode waarin de motoren moeite hadden om uit te blinken. Dit is een ongelukkige demonstratie van het feit dat je na een tijdje niet meer op momentum kan terugvallen als je de middelen er niet in wil steken. Beetje bij beetje verlies je dan snelheid."

"Het voelt onrechtvaardig", vervolgt Chevrier zijn verhaal. "Ik denk dat de motor het slachtoffer is van een samenzwering van het chassisteam in Enstone. Zij hebben de tekortkomingen om de auto's goed te ontwerpen verborgen door iemand anders de schuld te geven. Dat werd makkelijker omdat de motor maar door één team werd gebruikt. Dat is erg gevaarlijk voor een leverancier. Het lijdt geen twijfel dat de motor niet de beste van de grid is, maar deze beslissing is het tegenovergestelde van wat een baas zou moeten doen als je streeft naar uitmuntendheid binnen een bedrijf. Bovendien moet je vooral op je motor vertrouwen als je je overige wegmodellen wil promoten."

Ook interessant:

De titelstrijd in de Formule 1 nadert de ontknoping. Max Verstappen moet in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten verdedigen op Lando Norris, die steeds dichter naar de wereldkampioen toe kruipt. Maar Verstappen lijkt niet echt te kunnen rekenen op steun van Sergio Perez, toch?! Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers en Tom Coronel bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x