Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Vraagtekens bij FIA-regels na Red Bull-ophef: "Het is nu een WK boekhouden"

Het budgetplafond. De gemiddelde F1-fan kan het woord inmiddels misschien niet meer zien of horen, maar het is nou eenmaal het onderwerp van gesprek in de Formule 1. Overtrad Red Bull wel of niet de regels? Moet het team gestraft worden? In de nieuwste editie van de RacingNews365-podcast vellen Tom Coronel en Ruud Dimmers hun oordeel.

In de Formule 1-podcast van RacingNews365 werd er deze week natuurlijk gesproken over de zaak over Red Bull en Aston Martin, die volgens de concurrentie in 2021 de budgetlimiet overschreden zouden hebben. Deze week zou er meer duidelijkheid komen, maar iedereen had zijn oordeel afgelopen weekend al klaar. Tom Coronel en Ruud Dimmers hebben er natuurlijk ook een woordje over te zeggen als host Joris Mosterdijk ze in de podcast vraagt wat de ideale straf zou zijn in het geval Red Bull en Aston Martin over de financiële schreef zijn gegaan. "Het ligt er natuurlijk aan of het budgetlimiet overschreden is! Het moet eerst nog beslist worden. Het zijn geruchten. Waar rook is, is vuur, dat is meestal wel het geval. Het draait er ook weer om hoe je het leest en hoe je er mee omgaat. Weet je, het is weer iets nieuws", zo laat Coronel optekenen. "Nu gaan mensen weer naar elkaar wijzen, terwijl er überhaupt nog geen uitspraak is. Dat vind ik ook een beetje vreemd. Het zou ook heel raar zijn als de uitspraak nu al bekend is, voordat hij officieel naar buiten is gebracht. Anders zou het überhaupt niet gaan tellen, daar ben ik van overtuigd, want dag mag absoluut niet!"

WK boekhouden

Dimmers vreesde al voor een situatie zoals deze. De nieuwe financiële reglementen zijn op papier misschien heel goed, maar in de praktijk kunnen de teams volgens hem alle kanten op met het budgetplafond. "Allereerst wordt er onderzoek uitgevoerd en worden er vragen gesteld. Volgens mij zijn er wel wat vragen over Red Bull, maar dat zal voor alle teams gelden. Als je zelf je jaarrekening ergens indient, is dat ook zo, dan worden er ook vragen gesteld over hoe je bepaalde dingen bedoelt." "De angst heb ik dit en vorig jaar ook al een paar keer uitgesproken: we komen nou in het WK boekhouden terecht. Het budget van 145 miljoen dollar... A: het stelt niks voor en B: het is aan alle kanten te omzeilen, daar ben ik gewoon heilig van overtuigd." Dimmers legt uit wat hij bedoelt. "Je hebt namelijk geld wat je uit kan geven, en je hebt partnerships met merken of leveranciers die jou producten of diensten leveren, eventueel tegen een vergoeding, soms niet. Je koopt bepaalde dingen ergens extern in, maar wie zegt dat de partij waarbij je het inkoopt niet op een bepaalde manier bij kan dragen aan de ontwikkeling van een auto?" "Je hebt ook een motorleverancier, die soms in huis zit, kijk maar bij Ferrari en tegenwoordig Red Bull Powertrains. Dat zou ook een van de discussiepunten zijn nu. Dan heb je nog een zusterteam, met AlphaTauri, die ook weer bepaalde items inkopen", zucht hij.

Mogelijk heel lang proces

Coronel trekt daarop zijn conclusie: "Het is mega ingewikkelde boekhoudtechnische materie. Dat is wat het is. Ik begrijp dat er ergens een bandbreedte zit waar er een stop op moet, zodat we niet meer richting die 500 miljoen budget opgaan die ze vroeger hadden. Dat is heel goed, zodat F1 dat een beetje in de hand weet te houden, maar je kan het niet 100% controleren. Dat is onmogelijk." Dimmers vult aan. "Het team dat niet wereldkampioen wordt, zal altijd een verdenking hebben ten opzichte van het andere team dat wel kampioen wordt", aldus de F1-expert, die vreest dat we het laatste over deze materie nog lang niet hebben gehoord als Red Bull en/of Aston Martin daadwerkelijk in overtreding is of zijn. "Als je het mij vraagt... Er zijn bepaalde strafmaten die mogelijk zijn als je het budget met minder of met meer dan vijf procent hebt overschreden, die uiteenlopen tot een waarschuwing tot een kleine boete, grote boete, diskwalificatie of minder windtunneltijd. Er zijn zoveel dingen..." "Het is de FIA...", vervolgt hij. "Als we naar de gemiddelde race kijken, dan hebben ze ook heel veel tijd nodig om te beslissen of Perez een vijf seconden straf moet krijgen of niet. Stel dat bewezen wordt dat Red Bull en Aston Martin het budget significant hebben overschreden, dan zal er een straf voor komen. Het is echter allemaal nog wel: 'stel'." "Als het onderzoek is afgerond zal er wel weer iemand een plasje overheen moeten doen. Als er sprake is van een overtreding, dan zitten we denk ik tot Kerstmis te wachten op een uitspraak. Dan zal er waarschijnlijk een beroep komen dat ergens bij een hoge rechter eindigt met advocaten en juristen...", zo schetst hij het mogelijk langdurende proces. Toch concludeert hij tot slot dat er wel straffen moeten worden uitgedeeld als de regels aan de laars zijn gelapt door een of meerdere teams. "Maar: stel dat je bewust het budget significant overschrijdt, dan moet je daar bestraft voor worden. En of het nou een blauwe, rode of zilveren auto is, dat maakt me niet uit."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi