Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Oscar Piastri

Waar Piastri de titel verloor aan Norris

Oscar Piastri lag lange tijd op koers om zijn eerste wereldtitel te pakken in 2025, maar moest uiteindelijk toekijken hoe zijn teamgenoot ermee vandoor ging. Een bittere pil voor de Australiër, al was hij daar zelf ook wel verantwoordelijk voor.

Piastri Abu Dhabi Q
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In een titelstrijd met maar liefst drie kanshebbers, kan er toch maar één winnen. In het Formule 1-seizoen van 2025 ging Lando Norris er met zijn eerste titel in de koningsklasse van de autosport vandoor. Daar heeft hij echter hard voor moeten vechten, want lange tijd leek het er niet op dat de Brit aan het langste eind zou trekken. In de eerste seizoenshelft was zijn teamgenoot, Oscar Piastri, namelijk dominant. 

Zo begon hij het seizoen alleen niet. Piastri liet cruciale punten liggen tijdens de seizoensopener in Australië, nota bene voor zijn thuispubliek. Hij reed lange tijd zonder problemen op de tweede positie, tot hij in de slotfase van de race het slachtoffer werd van een nieuwe regenbui. 

Op een kletsnatte baan schoot hij door het grind, en hij kreeg zijn auto met moeite uit het natte gras. In tien ronden tijd kon hij vanaf P14 nog opklimmen naar een negende plek, maar hij verloor daar al kostbare punten, die hem later nog duur zouden komen te staan. 

In de races die volgden wist hij zich wel weer te herpakken. Al snel nam hij de leiding over in het kampioenschap, en zo profiteerde hij ook van de foutjes van teamgenoot Norris én de problemen van Max Verstappen en Red Bull. Bij het ingaan van de zomerstop leek Piastri zonder grote problemen de wereldtitel op zijn naam te kunnen schrijven.

Kostbare crashes

Toch ging het na de zomerstop grandioos mis voor de Australiër. Zijn overwinning in Zandvoort hielp hem nog wel vooruit, ook door de uitvalbeurt van Norris, maar tijdens de Grand Prix van Italië kreeg hij een eerste klap te verduren. 

Piastri deed tijdens de race weinig fout, maar moest zijn positie afstaan aan Norris, die door een tegenvallende pitstop terugviel achter Piastri. Omdat de strategie uit teambelang tot stand kwam, vroeg het team Piastri van positie te wisselen. Zo ging Norris terug naar P2, en viel Piastri terug naar P3. 

Volgens velen begon daar het drama voor Piastri, want tijdens de volgende race in Baku ging het volledig mis voor hem. Het begon al in de kwalificatie, toen hij in Q3 in de muur belandde en een rode vlag veroorzaakte. 

Vanaf P9 was hij nog niet volledig kansloos, ware het niet dat hem in de race exact hetzelfde overkwam. Na een dramatische start stond hij enkele bochten later in de muur, en was het einde verhaal voor de toenmalig WK-leider. Hij liep ook daar kostbare punten mis.

Een race later kwam het F1-circus aan in Singapore, waar het niet veel beter verliep voor Piastri. Hij startte vanaf de derde positie, maar werd in de eerste bochtencombinatie al aangevallen door Norris. Dat verliep alleen niet helemaal volgens plan, want Norris raakte zijn teamgenoot. 

Het gevecht was allesbehalve volgens het boekje en Piastri liet dan ook van zich horen over de boordradio, maar vanwege het uitblijven van een straf besloot het team geen actie te ondernemen. Na afloop werd wel besloten dat Norris nog consequenties zou ervaren van het incident, al werd niet bekend gemaakt hoe dat eruit zou komen te zien.

Mislukte acties

Het mislopen van punten ging vervolgens nog door in Austin, waar de McLaren-coureurs in de sprintrace betrokken raakten in een startincident. Piastri zette een gewaagde inhaalactie in, maar kwam totaal niet goed uit. Zo raakte hij onder andere zijn teamgenoot, waardoor beide coureurs de finish niet haalden. 

Piastri werd door het team als schuldige aangewezen voor dat incident, en zo stonden Norris en Piastri weer quitte. Daarmee werden de maatregelen voor Norris na Singapore ingetrokken. Voor Piastri zat er tijdens de hoofdrace in Austin niet meer in dan een vijfde plaats, terwijl Verstappen de race won en Norris tweede werd.

In Mexico werkte Piastri wel een relatief goed weekend af zonder al te veel problemen, maar in Brazilië ging het toch weer mis. In de sprintrace kwam hij, net als eerder in het seizoen, in de muur terecht onder verraderlijke omstandigheden. Ook daar scoorde hij weer geen punten.

Tijdens de Grand Prix op zondag, op een nog natte baan, leek de Australiër de pace wel te hebben. Hij maakte echter een flinke fout door aan de binnenkant in te willen halen in bocht een. Hij raakte Kimi Antonelli en Charles Leclerc, die daar nog naast zat, viel zelfs uit. Het kwam Piastri op een tijdstraf van tien seconden te staan, die hem ook weer cruciale punten kostte. 

Groot verlies

Tel bij al deze incidenten nog een diskwalificatie in Las Vegas op, en ineens wordt pijnlijk duidelijk op welke momenten Piastri precies de titel verloor aan Norris. De ene na de andere teleurstelling volgde, en zo verloor de Australiër in rap tempo een grote hoeveelheid kostbare punten. 

Waar het uiteindelijk aan lag, is lastig in te schatten. Velen denken dat Piastri een mentale tik te verduren kreeg tijdens de Grand Prix van Italië, terwijl anderen juist stellen dat hij simpelweg bezweek onder de druk. Ongeacht de reden achter die teleurstellende terugval, is één ding wel zeker: Norris werd beter, maar Piastri was zelf ook niet in staat terug te slaan. 

Praat mee!

Nooit meer iets van de Formule 1 missen? Dat kan! Zet met een druk op de knop de Formule 1-kalender van 2026 in jouw agenda. Gebruik de button hieronder om hem in de agenda van je smartphone of pc te plaatsen en mis geen seconde van het nieuwe seizoen!

+ Toevoegen aan agenda + Toevoegen aan agenda

We hebben ook een versie met alleen de race en kwalificatie.
klik hier voor deze versie en meer uitleg.

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Max Verstappen onthult nieuw F1-startnummer