Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de kans levensgroot is dat Piastri en Alpine in de rechtbank zullen eindigen

De contractsaga tussen Alpine, Piastri en McLaren blijft voortslepen. De kans is zelfs aanwezig dat de partijen in de rechtbank gaan eindigen. RacingNews365 probeert de situatie verder te ontrafelen.

De Formule 1-zomerstop is in volle gang, maar het wereldje staat niet stil. Nadat Sebastian Vettel zijn pensioen aankondigde ging de carrousel draaien en zagen we Fernando Alonso plots een contract tekenen bij Aston Martin voor 2023. Het zorgde ervoor dat er een plekje vrijkwam bij Alpine, dat niet lang nadacht en reservecoureur Oscar Piastri naar voren schoof en aankondigde. Totdat de Australiër aan de rem trok en zijn huidige werkgever tegensprak: "Ik heb helemaal geen contract getekend bij Alpine en zal volgend jaar ook niet voor hen rijden." Verbazing alom, en zowel Alpine als Piastri vonden dat ze gelijk hadden. RacingNews365 kon onthullen dat de jonge coureur een contract had getekend bij McLaren , waar hij in 2023 als het goed is Daniel Ricciardo zal vervangen. Hoe kon het toch zo mis gaan?

Foutje bedankt

Alpine dacht dat ze contractueel het recht hadden om eenzijdig te bepalen dat Piastri in 2023 voor hen zou uitkomen, terwijl de coureur en zijn management dus beweren dat het niet zo is. RacingNews365 sprak meerdere bronnen die nauw betrokken zijn bij de situatie, waaruit blijkt dat er bij Alpine het een en ander mis is gegaan en de zaak waarschijnlijk in de rechtbank gaat eindigen. In november vorig jaar tekende Piastri een contract met Alpine. Dit contract was echter geen F1-contract, maar een contract tussen Piastri en de Driver Academy van Alpine. Daarom werd het contract niet geregistreerd bij de Contract Recognition Board, dat alle F1-contracten goedkeurt, zo heeft deze website van een hooggeplaatste Australische bron vernomen. Het contract van de jonge coureur had enkele clausules, waarin verplichtingen stonden die Alpine na moest komen. Alleen dan zouden ze een optie hebben om in 2023 met Piastri aan de start van het F1-seizoen te verschijnen. Onder andere het maken van enkele duizenden testkilometers, de benoeming tot officiële test- en reservecoureur, het maken van meters in de simulator en het krijgen van salaris en onkostenvergoedingen zijn voorbeelden van die clausules. We zagen Piastri bijvoorbeeld al met een Alpine-bolide in Silverstone en Qatar testen en er staan nog steeds tests voor hem gepland. Het team doet dus haar best om eraan te voldoen en het team is er daarom van overtuigd dat ze recht hebben om de coureur vast te leggen voor 2023. Maar omdat het contract van Piastri nooit geregistreerd is bij het CRB - het was immers geen F1-contract maar een contract met de academie van Alpine - was er geen conflict toen McLaren een deal sloot met Piastri en dat contract werd opgestuurd naar de CRB. Alpine resteert daarom niets anders dan naar de rechter stappen, zo lijkt het.

Bestuurlijke veranderingen

Hoe kon het zo fout gaan bij Alpine? Hoe kon het team niet doorhebben dat de vork heel anders in de steel zat dan men dacht? Een mogelijke verklaring is om terug te gaan naar november 2021, toen het contract met F2-kampioen Piastri werd getekend. Het was een onrustige periode voor de renstal, gedurende welke CEO Laurent Rossi de laatste, zij het grote wijzigingen doorvoerde aan het management van het F1-team. Executive Director Marcin Budkowski werd buiten gezet, adviseur Alain Prost mocht niet verder bij het team, kopstuk Davide Brivio kreeg een nieuwe rol en Otmar Szafnauer kwam over van Aston Martin. Enkele personen die dus ongetwijfeld betrokken waren bij de onderhandelingen met Piastri waren niet lang daarna weer vertrokken en de nieuwe mensen hadden niet allemaal even veel kennis van het contract. De verwarring zal daar zijn ontstaan, maar toch vindt Alpine dat het contract nog steeds valide is, aangezien het team zich aan al haar verplichtingen heeft gehouden, zo vertelde een hooggeplaatste Alpine-bron aan RacingNews365. Piastri en zijn management zijn het daar niet mee eens, omdat het contract nooit met de CRB geregistreerd stond. En dus lijkt een gang naar de rechter haast onvermijdelijk. Alpine wil Piastri in haar bolide hebben in 2023, maar Piastri heeft zijn zinnen nu gezet op een McLaren-avontuur. Mocht dat laatste werkelijkheid worden, dan zal Alpine in ieder geval een smak geld willen zien. Het heeft namelijk veel geïnvesteerd in de jonge coureur. Aan de andere kant zou Piastri en zijn management ook weer kunnen zeggen dat hij veel waardevol test- en ontwikkelingswerk heeft verricht, wat ook weer deal uit kan maken van een eventuele financiële deal. En kan Ricciardo nog een deel spelen in het geheel, mocht hij de omgekeerde weg gaan bewandelen? Misschien is McLaren wel bereid om een duit in het zakje te doen? De komende weken en misschien wel maanden gaan we er allemaal achter komen hoe het zich gaat ontvouwen.

Viaplay
x
GP Azerbeidzjan McLaren wil opheldering van FIA na 'extreem dure' uitschakeling Norris